برپایی نمایشگاه مُد در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان

Your browser doesn’t support HTML5

اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲

اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲:

اعتراض ها در «کی يف» پايتخت اوکراين ادامه دارد و معترضان بارديگر راه های منتهی با ساختمان های دولتی را مسدود کردند. اعتراض ها از تصميم ويکتور يانوکوويچ، رييس جمهوری اين کشور در انصراف از طرح انضمام و همکاری نزديک با اتحاديه اروپا شروع شده و هنوز ادامه دارد. گزارش شده حاميان دولت در سوی ديگر از کی يف، راهپيمايی و اجتماع خود را به راه انداخته اند.

در ارمنستان، فعالان نسبت به قانون جديدی که می گويد افراد زير ۴۰ سال بايد پنج درصد از درآمد خود را به صندوق بازنشستگی بپردازند، دست با اعتراض و راهپيمايی زدند. اين قانون قرار است از اول ژانويه سال آينده ميلادی، حدود سه هفته ديگر، به اجرا گذاشته شود. مخالفان تلاش دارند اين مسئله را در دادگاه قانون اساسی ارمنستان دنبال کنند.

در مسکو، وزارت منابع طبيعی دولت روسيه با همکاری صندوق جهانی حمايت از حيات وحش، فوروم بين المللی با هدف حفظ و حمايت از خرس های قطبی برگزار کردند. شرکت کنندگان در حال بررسی جلوگيری از کاهش شمار خرس های قطبی به دليل تغييرات جوی و گرمايش زمين، آلودگی هوا، عمليات استخراج نفت در قطب شمال و شکار بی رويه هستند.

در کابل، نخستين پيمان همکاری تجاری ميان هند و افغانستان اجرايی شد و در نمايشگاهی ۴۴ شرکت تجاری از دو کشور حضور پيدا کردند. سفير هند در افغانستان اعلام کرد سطح روابط تجاری اقتصادی دو کشور به بيش از ۲۸۰ ميليون دلار رسيده است.

در دوشنبه، پايتخت تاجيکستان، مدل های لباس در هفته مد شرکت کرده و لباس های جديد را به نمايش گذاشتند. اين نمايشگاه همچنين برای نخستين بار محصولات طراحان لباس در تاجيکستان که با محدوديت های حرکتی روبرو هستند را به نمايش گذاشته است.

در بيشکک، پايتخت قرقيزستان، «اندوروش توکتونصيروف» که از فعالان حقوق بشر است، مراسم رقص اعتراضی در مقابل دفتر امنيت و همکاری اتحاديه اروپا برگزار کرده است. وی خواستار استرداد «قربان بيک باقی اف» رييس جمهوری سابق از بلاروس است. باقی اف در سال ۲۰۱۰ و پس از کودتا به بلاروس گريخت و سازمان امنيت و همکاری اروپا برای انتقال و خروج او از کشور، در مذاکرات حضور داشت.