تراکتورسازی تبریز در خانه مغلوب الشباب عربستان شد

از دور چهارم مرحله گروهی ليگ قهرمانان آسيا، يک روز بعد از شکست خانگی استقلال تهران مقابل الهلال عربستان، تراکتورسازی تبريز هم در خانه مغلوب الشباب عربستان شد.

بازی استقلال و تراکتورسازی مقابل رقبای عربستانی، غير از استقبال تماشاگران و نتيجه نهايی، شباهت‌های ديگری هم داشت. هواداران تراکتور مثل استقلالی‌ها در ۱۰ دقيقه پايانی بازی به نشانه اعتراض، مشغول تشويق بازيکنی شدند که نامش حتی در فهرست ۱۸ نفره نبود.

استقلالی‌ها فرهاد مجيدی را تشويق می‌کردند و تراکتوری‌ها هم محمد ابراهيمی را. پس از بازی استقلال، امير قلعه‌نويی که از واکنش هواداران تيمش ناراحت بود، خطاب به خبرنگاران گفت: «بيرون از تهران راحت‌تر بازی می‌کنيم. شايد برنامه‌ريزی شده و عده‌ای نمی‌خواهند نتيجه بگيريم. مگر ششم جدول هستيم که شعار می‌دهند؟»

تراکتورسازی ايران ۰ الشباب عربستان ۱

در نيمه اول، اغلب اوقات بازی در ميانه ميدان دنبال شد. بازيکنان در خلق موقعيت و پيدا کردن يار هم‌تيمی برای ارسال پاس، اشتباهات فراوانی مرتکب شدند. دو تيم موقعيت‌هايی روی دروازه يکديگر مهيا کردند که از هيچ‌کدام بوی گل برنخاست.

مهدی سيد صالحی و ضربه سری که نواخت، شوت کاماچو، ضربه محمد نصرتی و شوت سرکش مهدی کريميان در دقيقه ۴۲ مهم‌ترين لحظات نيمه نخست بود.

تراکتورسازی در نيمه دوم فرصت‌های بيشتری ايجاد کرد اما باز به گل نرسيد. الشباب نيز تمرکز خود را روی ضد حملات گذاشته بود. در پی يکی از همين ضدحملات تمرين شده، سباستين تاليابو بازيکن آرژانتينی الشباب توانست در دقيقه ۸۴ روی اشتباه محمد نصرتی، تيمش را پيش بياندازد.

در وقت دوم بازی ايران‌پوريان، نصرتی، گيلسون سوارز، لوپز و سيدصالحب برای تراکتورسازی، همچون الغمدی برای الشباب صاحب موقعيت‌ های مناسبی شدند اما از رساندن توپ به تور دروازه بازماندند.

تراکتورسازی در اين مسابقه با ترکيب مهدی ثابتی،‌ محمد نصرتی،‌ مرتضی اسدی،‌ محمد ايرانپوريان،‌ مهدی کريميان، مسعود ابراهيم‌زاده،‌ مصطفی اکرامی (قاسم دهنوی)، فلاويو لوپز، مهدی کيانی (محسن حسينی)، جواد کاظميان (گيلسون) و مهدی سيد صالحی به ميدان رفت.

در ديگر ديدار اين گروه، الجزيره امارات و الجيش قطر به تساوی يک بر يک رسيدند. الشباب با پيروزی در تبريز۱۰ امتيازی شد و جايگاه خود در صدر جدول را استحکام بخشيد. الجيش با ۵ امتياز در رده دوم قرار گرفت تا تراکتورسازی در پايان هفته چهارم مرحله گروهی با ۴ امتياز به رده سوم سقوط کند.

الجزيره با کسب ۲ امتياز در قعر جدول است اما اين تيم اماراتی در بازی بعدی ميزبان تراکتورسازی است و در صورت کسب پيروزی حتی می‌تواند بخت صعود هم پيدا کند.
هواداران تراکتورسازی که از باخت تيم خود ناراحت بودند عليه سردار محمدحسين جعفری مديرعامل اين باشگاه نيز شعارهای تندی سر دادند.

ميشل پرودوم سرمربی بلژيکی الشباب که خود از بهترين دروازه‌بانان فوتبال جهان بوده، در پايان بازی از دروازه‌بان تيمش تشکر کرد و گفت: وليد عبدالله مهم‌ترين توپ بازی را در آخرين دقايق گرفت و مانع از روييدن گل تساوی شد تا ما با سه امتياز حساس، ايران را ترک کنيم.

دو ناکامی

استقلال با ناکامی در تهران، معادلات صعود خود را درگير احتمالات کرد و تراکتورسازی نيز که می‌توانست با برتری در تبريز به صدر جدول برسد، تا رده سوم پايين آمد.

بازی استقلال بيش از ۸۰ هزار تماشاچی داشت و تراکتورسازی نيز حدود ۶۰ هزار هوادار را به ورزشگاه کشانده بود. در مجموع، جمعيت ۱۴۰ هزار نفره‌ای که به گفته زلاتکو داليچ (سرمربی الهلال) و ميشل پرودوم (سرمربی الشباب) سلاح برنده تيم‌های ايرانی هستند، حتی يک تساوی هم برای دو باشگاه ايرانی در پی نداشت و هر شش امتياز نصيب عربستانی‌ها شد.

داليچ قبل از بازی گفته بود گرفتن يک امتياز هم در تهران برای او و تيمش ايده‌آل است. ميشل پرودوم نيز پس از بازی گفته: «در خواب هم نمی‌ديديم که در استاديوم تبريز برنده شويم.»

در اين فصل از ليگ قهرمانان آسيا تا قبل از بازی الاهلی با سپاهان، نمايندگان ايران ۵ بازی با تيم‌های فوتبال عربستان برگزار کرده‌اند که حاصل آن چهار شکست و فقط يک پيروزی بوده است.

اين در حالی است که عربستان با دوران درخشش در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ ميلادی فاصله گرفته است. اين تيم در همان مرحله اول مقدماتی از رقابت‌های گروهی برای صعود به جام جهانی ۲۰۱۴ حذف شد و نظاره‌گر صعود عمان به دور بعدی بود.