خاتمی: ایران برای ورود به مذاکرات اتمی هزینه بدهد

محمد خاتمی هشدار داده که ایران باید از وقوع بحران جلوگیری کند.

محمد خاتمی، رییس جمهوری سابق ایران، از دولت احمدی نژاد خواست از وقوع بحران جلوگیری کرده و افزود که ایران هم برای ورود به مذاکرات باید هزینه بدهد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای خاتمی در گفت و گو با مجله صنعت و توسعه گفت:«ما باید برای هسته ای شدن هزینه ای بپردازیم و این هزینه را باید با شجاعت و برای ورود به مذاکرات پرداخت تا از بحران پیشگیری شود.»


وی در ادامه گفت:«با این راه، می توان دستیابی به انرژی اتمی در آینده را هم تضمین کرد.»


محمد خاتمی که در سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ ریاست جمهوری را در اختیار داشت، جنبش اصلاح طلبی را به دست گرفت و در دوره او، ایران برای دستیابی به انرژی هسته ای، فعالیت های هسته ای را تعلیق کرد و وارد گفت و گو با کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان شد.


آقای خاتمی از طرفداران گفت و گو و مصالحه است و پیشتر هم تاکید کرده بود که ایران باید راه مصالحه را در پرونده هسته ای ایران، انتخاب کند.


هرچند آقای خاتمی اشاره ای به پرداخت هزینه نکرده، اما تنها هزینه ای که غرب از ایران طلب کرده، تعلیق فعالیت های هسته ای، تا زمانی است که صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام شود.

هرچند آقای خاتمی اشاره ای به پرداخت هزینه نکرده، اما تنها هزینه ای که غرب از ایران طلب کرده، تعلیق فعالیت های هسته ای، تا زمانی است که صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام شود.


جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر از سوی شورای امنیت به دلیل فعالیت های هسته ای خود تحریم شده و قطعنامه دیگری از سوی شورای امنیت در دست بررسی است.


محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران درخواست کرده به او فرصت داده شود تا در جلسه شورای امنیت سازمان ملل حاضر شده و درباره فعالیت های هسته ای ایران، گفت و گو کند.


وی پیشتر فعالیت های هسته ای ایران را به یک قطار تشبیه کرده و گفته بود که «قطار هسته ای ایران دنده عقب و ترمز ندارد.»


آمریکا، به فعالیت های هسته ای ایران ظنین است و آن را پوششی برای دستیابی به بمب اتمی می داند.


آقای خاتمی از طرفداران گفت و گو و مصالحه ایران با کشورهای غربی است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده برنامه هسته ای خود را با اهداف صلح آمیز و برای دستیابی به برق دنبال می کند.


کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا چند بار تاکید کرده که اگر ایران تعلیق را به اجرا درآورد، حاضر است با مقامات ایرانی مذاکره مستقیم داشته باشد.


محمد خاتمی، سیاست تهاجم را محکوم کرده و از ایران خواسته تا از نقش سازنده خود استفاده کند.


آقای خاتمی گفت:«ما می توانیم با شهامت از وقوع بحران جلوگیری کنیم و آن را به شکلی برگردانیم که کمتر به ما آسیب برساند. در بحث هسته ای و مسایل منطقه ای و به ویژه عراق، باید به جای آشوب سازی، آرام کنیم.»


وی به مقامات سیاسی و تصمیم گیران فعلی هشدار داد که بدانند وقوع هرگونه فاجعه، خسارت های زیادی به همراه دارد.


محمد خاتمی بدون اشاره مستقیم به سیاست های دولت آقای احمدی نژاد، از مقامات ایرانی خواسته وارد درگیری و جنجال با دنیای غرب نشوند.


پس از تصویب قطعنامه ۱۷۳۷ که در دسامبر سال گذشته میلادی، دی ماه سال جاری، ایران در صنایع موشکی و هسته ای تحریم شد و شورای امنیت، برای گسترش تحریم های ایران، وارد جلسه و رایزنی شده است.


رییس جمهوری سابق ایران گفت:«ایران باید از تصویب شدن قطعنامه ای دیگر، جلوگیری کند.»


محمد خاتمی، پس از دو دوره ریاست جمهوری در ایران، در حال حاضر مدیریت مرکز بین المللی گفت و گوی تمدن ها را بر عهده دارد.