ربیعی به احمدی نژاد: در دوران شما، قدرت خرید مردم نابود شد

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، روز یکشنبه ۱۵ اسفند در واکنش به بیانیه اخیر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، گفت: «در دوران شما قدرت خرید مردم نابود شد.»

پیشتر محمود احمدی‌نژاد با صدور بیانیه‌ای خطاب به مردم ایران،‌ حسن روحانی را متهم به «ارائه آمار و اطلاعات کذب» درباره میزان موجودی «خزانه» کرده و نوشته بود که برخی «تعریف و تصوری قاجاری از خزانه» دارند.

آقای روحانی روز ۹ اسفند ماه در پنجاه و ششمین مجمع سالیانه بانک مرکزی به طور غیرمستقیم گفته بود که روابط بانکی در دوران محمود احمدی‌نژاد به دوران «قاجار» بازگشته بود.

حسن روحانی در این انتقادها تنها نبوده است و برخی از اعضای دولت او و چهره های سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا نیز از دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد انتقاد کرده اند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، علی ربیعی به عنوان نخستین مقام دولتی که در واکنش به بیانیه محمود احمدی نژاد سخن می گفت، افزود:« امروز اطلاعیه‌ای خواندم که رییس‌جمهور سابق داده بودند. وقتی می‌گوییم مقدار زیادی پول رفت و شغلی ایجاد نشد با توجه به تحقیقات بوده است. اگر کشور هنوز دست شما بود، اکنون وضعیت ما بسیار ناگوار بود.»

وی نگاه رئیس جمهوری سابق ایران به ایران را «قجری»‌ توصیف کرد و با دفاع از کارهای دولت حسن روحانی آنها را «عقلانی» ‌نامید.

وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی در این ارتباط به شاغل شدن ۱۰۰ هزار تن در ایران اشاره کرد و در عین حال،‌ خطاب به محمود احمدی نژاد گفت:«در دوران شما قدرت خرید مردم نابود شد. آرام آرام یکسری چیزهایی را تکرار می‌کنید تا به واقعیت برسید. اگر ما با همان شیب ادامه می‌دادیم وضعیت بحرانی‌تر می‌شد.»

علی ربیعی طرح انتقادها از عملکرد دولت روحانی را سیاسی دانست و اضافه کرد: «تا امروز نیازی به صحبت‌های سیاسی ندیدم ولی اکنون می‌بینیم رفته رفته با توجه به نزدیک شدن به انتخابات حرف‌هایی می‌زنند و تکرار می‌کنند».

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، وی گفت:«ما شعبده بازی نکردیم، وقتی می گوییم ۷۰۰ میلیارد دلاررفت و شغلی اضافه نشد وکسری رشد داشتیم این شعبده بازی نیست.»

دفاع علی ربیعی از عملکرد اقتصادی دولت در شرایطی صورت گرفته است که طی ماه های اخیر،‌ انتقادهای گسترده ای از سیاست های اقتصادی حسن روحانی و تیم او مطرح شده است. منتقدین می گویند که وضعیت و شرایط اقتصادی مردم در دوره ریاست جمهور یروحانی بدتر شده است. با این همه،‌ رئیس جمهوری ایران و وزیران او با استناد به آمار دستگاه های دولتی از بهتر شدن شرایط از سال ۱۳۹۲،‌ آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی، تاکنون خبر داده اند.

به گزارش خبرگزاری های ایران، محمود احمدی‌نژاد در بیانیه خود که خطاب به مردم ایران صادر شده است٬ از تبدیل شدن «تهمت‌های ناروا» به دولتش در «بالاترین سطوح مدیریت کشور» انتقاد کرده بود.

رئیس جمهوری سابق ایران نوشته بود که مردم از «دلایل سکوت این خادم خود در قبال مسائل جاری» اطلاع دارند٬ اما وی در سال ۱۳۹۲ در نامه‌ای خواستار برگزاری مناظره‌ای تلویزیونی در مورد برخی «اتهام‌ها» شده بود.

محمود احمدی نژاد افزوده بود که «تهمت‌‌های ناروا» به دولت وی از سوی مدیران کشوری «بهانه‌ای برای توجیه تصمیمات نادرست و پوشاندن ضعف‌ها، بی تدبیری‌ها و ناکارآمدی‌ها» آنهاست.

وی در بخش دیگری از بیانیه خود که در هفت بند تنظیم شده٬ پاسخ برخی اظهارات اقتصادی حسن روحانی که مربوط به دولت‌های نهم و دهم است را داده بود.

حسن روحانی روز ششم آذر ماه سال ۱۳۹۲ در گزارشی اعلام کرده بود که دولت وی «خزانه» را با حدود ۱۲۸۰۰ میلیارد تومان موجودی و مقدار متنابهی بدهی دریافت کرده بود.

او در سه سال گذشته بارها انتقاد‌هایی متوجه دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد کرده و بخشی از مشکلات کنونی دولت خود را نتیجه سیاست‌ها و عملکرد دولت‌های احمدی نژاد پیشین اعلام کرده بود.

محمود احمدی‌نژاد در بیانیه اخیر در پاسخ به این انتقاد‌ها نوشته که «صندوق توسعه ملی با ۵۵ میلیارد دلارسرمایه و بانک مرکزی با حدود ۱۰۸میلیارد دلار ذخایر ارزی و همچنین حدود ۲۲ میلیارد دلار طلب از محل فروش نفت، تحویل دولت حسن روحانی شده است.»

او با اشاره به اینکه «درآمد دولت کاملاً مناسب و دست دولت در اداره کشور و هزینه کردن برای امور عمومی باز بوده است، ‌اضافه کرد:«‌نمی‌خواهم درباره انگیزه طرح این ادعای غلط ، قضاوتی داشته باشم اما باید روشن شود که مقصود اصلی از طرح چنین ادعای کذبی در آستانه مذاکره با بیگانگان چه بوده است.»

این در حالیست که مجلس شورای اسلامی روز هشتم اسفند بندی از لایحه بودجه سال ۹۶ را تصویب کرد که در صورت تأیید آن از سوی شورای نگهبان، کارگروهی برای بررسی ۲۶ هزار میلیارد تومان «تخلفات نفتی» دولت محمود احمدی نژاد و پرداخت نشدن بدهی نفت نیروی انتظامی تشکیل خواهد شد.

بر اساس این مصوبه مجلس، دیوان محاسبات «موظف است که پیگیری‌های لازم قضایی در خصوص متخلفان را انجام دهد».

رئیس جمهوری سابق ایران در شرایطی سکوت خود را شکسته و پاسخ برخی اظهارات حسن روحانی را داده که حمید بقایی، یکی از نزدیکان وی، برای رقابت با رئیس کنونی دولت یازدهم در انتخابات آینده ریاست جمهوری اعلام نامزدی کرده است.

حامیان محمود احمدی‌نژاد با حمایت از نامزدی حمید بقایی اظهار امیدواری کرده‌اند که او در صورت تائید صلاحیت بتواند حسن روحانی را در این دوره از انتخابات شکست دهد.

محمود احمدی‌نژاد نیز پیش از این با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که از هیچ نامزد و جریانی در انتخابات آینده ریاست جمهوری حمایت نخواهد کرد.