نیروی دریایی آمریکا: رویارویی با شناورهای ایران «امن و حرفه‌ای» بود

شلیک گلوله از سوی شناورهای سپاه در رزمایشی در اسفند ۹۳

نیروی دریایی آمریکا می‌گوید رویارویی اخیر بین کشتی‌های آمریکایی و شناورهای ایرانی که از جمله شامل شلیک اخطار گلوله‌های منور بوده، یک رویارویی «امن و حرفه‌ای» بوده است.

این حادثه بعد از ظهر جمعه ششم مرداد روی داده و نیروی دریایی سپاه مدعی است که این رویارویی با شلیک منور و دو گلوله هوایی از سوی ناوهای آمریکایی به نشانه اخطار به یک شناور گشتی سپاه پاسداران همراه بوده است.

این دومین رویارویی بین شناورهای ایرانی و کشتی‌های آمریکایی در خلیج فارس در یک هفته گذشته بود که از سوی نیروی دریایی سپاه غیرحرفه‌ای و تحریک‌آمیز توصیف شده است.

نظر حسین آرین، کارشناس نظامی، در مورد وقایع اخیر در خلیج فارس

نظر حسین آرین، کارشناس نظامی، در مورد وقایع اخیر:
چاه‌های رسالت (۷۷ کیلومتری)، رشادت (رستم سابق در ۱۰۰ کیلومتری) و سلمان (ساسان سابق در ۱۳۰ کیلومتری) جنوب جزیره لاوان (به صورت یک مثلث) قرار دارند. میدان نفتی ساسان و میدان ابوالبوخوش امارات متحده عربی ذخایر مشترک دارند و در واقع روی مرز فلات قاره دو کشور واقع شده‌اند. حضور ناوچه‌های سپاه پاسداران در آن منطقه برای حفاظت از چاه‌ها و منافع ایران لازم و قابل توجیه است. اینکه این ناوچه تا چه حد به ناو هواپیما بر نزدیک شد هنوز معلوم نیست.
در مجموع با توجه به تنش فزاینده ایران و آمریکا از جمله تحریم‌های آمریکا متعاقب پرتاب راکت ماهواره بر سیمرغ، امکان محاسبات نادرست در عرصه خلیج فارس میان ناو‌های آمریکائی و ناوچه‌های سپاه بسیار زیاد است که می‌تواند موجب درگیری شود. اگر حسن‌نیتی باشد، که نیست، برقراری یک کانال ارتباطی (خط قرمز) می‌تواند راهگشا باشد یا دستکم قایق‌های سپاه می‌توانند برابر عرف قوانین بین‌المللی دریانوردی، روی کانال ۱۶ (وی اچ اف) به گوش باشند و با ناو‌های عبوری آمریکایی صحبت کنند و بالعکس. مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را تصویب کرده که بر مبنای آن دولت ترامپ موظف است این کانال ارتباطی را برای جلوگیری از سو تفاهم بر قرار کند ولی به نظر نمی‌رسد که جمهوری اسلامی مایل به این کار باشد. پیش‌تر فرماندهان سپاه چنین ایده‌ای را رد کردند و علی فدوی، فرمانده نیروی دریائی سپاه گفت: «هر موقع به خلیج مکزیک برویم با آمریکا ارتباط مستقیم برقرار می‌کنیم و از نظر جمهوری اسلامی ایران حضور نامشروع آمریکا در خلیج فارس، معنا و مفهومی ندارد».

اما آن طور که خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه به نقل از ناوگان پنجم آمریکا گزارش کرد، این حادثه پس از آن روی داده که یکی از هلی‌کوپترهایش حین گشت‌زنی‌های عادی در محدوده آب‌های بین‌المللی، شاهد نزدیک شدن چندین شناور ایرانی به کشتی‌های آمریکایی «یا حداکثر سرعت ممکن» بوده است.

بر پایه این گزارش، پس از آنکه تلاش این هلی‌کوپتر برای برقراری تماس بی‌پاسخ می‌ماند، با هدف ترغیب شناورهای ایرانی به تغییر مسیر اقدام به شلیک منور می‌کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از سخنگوی نیروی دریایی می‌نویسد حتی پس از برقراری تماس هم، شناورهای ایرانی اقدام به شلیک در آب‌های اطراف کشتی‌های آمریکایی کرده‌اند.

روز سه‌شنبه هفته گذشته هم پس از آنکه یک شناور ایرانی به یک قایق گشتی نیروی دریایی آمریکا نزدیک شد، قایق آمریکایی ناچار به شلیک گلوله اخطار شده بود. ملوانان آمریکایی حاضر در این شناور گشتی گفته‌اند که شناور ایرانی «به طور خطرناکی» به آنها نزدیک شده بود.

در مورد هر دو رویداد سپاه پاسداران روایتی متفاوت را ارائه کرده و از جمله در مورد رویداد جمعه مدعی است که ناوهای آمریکایی «در محدوده نفتی-گازی «رسالت»، در منطقه میانی خلیج فارس» به ناوچه موشک‌انداز ایرانی نزدیک شده‌اند.

در مورد رویداد روز سه‌شنبه هم سپاه مدعی شده بود که کشتی جنگی ایالات متحده در برابر شناور ایرانی «حرکت تحریک‌آمیز» انجام داده بود.

اخیراً مجلس نمایندگان آمریکا، با تصویب متممی برای قانون دفاع ملی آمریکا، از پنتاگون خواست برای پرهیز از درگیری تصادفی با نیروهای ایرانی در خلیج فارس، یک خط ارتباطی با ایران برقرار شود. گرچه ایران پیشتر از زبان فرمانده نیروی دریایی سپاه، پیشنهاد برقراری یک خط ارتباطی با آمریکا را رد کرده است.

مقام‌های آمریکایی بارها اقدامات شناورهای سپاه در نزدیک‌شدن به ناوهای آن کشور را «غیرحرفه‌ای» و «ناایمن» توصیف کرده‌اند. مقام‌های کاخ سفید پیش از این نیز در مورد «خطر اشتباه محاسباتی» ناشی از این رویارویی‌ها هشدار داده‌ بودند.

از سوی دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی همواره می‌گویند ماموریت شناورها در مرزهای آبی ایران انجام می‌شود. وزارت دفاع ایران می‌گوید نظارت یکان‌های دریایی ایران بر رفت‌و‌آمد شناور‌های خارجی در خلیج فارس «به طور طبیعی در آب‌های سرزمینی ایران صورت می‌گیرد».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در زمان رقابت‌های انتخاباتی گفته بود در صورت پیروزی، اگر شناورهای تندروی ایرانی برای ناوهای آمریکایی «مزاحمتی ایجاد کنند» او دستور خواهد داد تا شناورها هدف قرار گیرند.

آقای ترامپ در شهریور ماه ۹۵ گفته بود «وقتی آن‌ها بخواهند با قایق‌های کوچکشان دور ناوشکن‌های زیبای ما بچرخند… به آنها شلیک کرده و از آب‌ها بیرون انداخته خواهند شد».