نمایندگان کرد مجلس ایران به دنبال «تشکیل فراکسیون کردزبان‌ها» هستند

همایون هاشمی؛ نماینده میاندوآب

یک نماینده مجلس خبر داده است که نمایندگان «کُردزبان» قصد دارند با هدف کسب حقوقی همسان با دیگر «زبان‌ها» و حضور نخبگان کُرد در توسعه استان‌های کردنشین ایران، فراکسیون نمایندگان «کُردزبان» در مجلس را تشکیل دهند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، همایون هاشمی نماینده میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس، روز شنبه ۲۲ آبان، گفته است که «نخبگان کُرد و اهل اقلم باید برای توسعه کردستان وارد عمل شوند، چون برای توسعه و آبادی منطقه نیاز به حضور نخبگان در عرصه است».

او تأکید کرده «ریشه زبان کُردی به هزاران سال پیش باز می‌گردد و کُردها اصیل ترین قوم ایرانی هستند».

به گفته آقای هاشمی، نمایندگان کرد مجلس خواستار تشکیل فراکسیون «کُردزبان‌ها» هستند «تا حقوقی که متعلق به دیگر زبان‌هاست برای کُردها هم لحاظ شود».

اکثریت ساکنان استان‌های کردستان و کرمانشاه، و بخشی از ساکنان استان‌های آذربایجان غربی،ایلام و خراسان شمالی کرد هستند.

تشکیل فراکسیون نمایندگان کرد مجلس پس از آن مطرح می‌شود که یکصد نماینده مجلس ایران، روز یکشنبه نهم آبان، نخستین نشست فراکسیون «مناطق ترک‌نشین» را تشکیل دادند.

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس، به عنوان رئیس و نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه، به عنوان نایب رئیس این فراکسیون انتخاب شده‌اند.

تشکیل این فراکسیون بازتاب‌های زیادی داشته است. از جمله گروهی از پژوهشگران تاریخ و تاریخدانان ایرانی در نامه‌ای به رئیس مجلس ایران درباره «آسیبها و صدمات» تشکیل فراکسیون‌های قومی در مجلس هشدار داده‌اند.

نویسندگان این نامه «تقسیم نمایندگان ملی در واحدهای منشعب قومی و زبانی» در مجلس را «اقدامی واگرایانه در جهت سست نمودن اتصال حلقههای زنجیر هویت ایرانی و بسترساز واگرایی ملی از پیکره ایران بزرگ و متحد» دانسته‌اند.

در این نامه تأکید شده که «درونمایه جوهری اینگونه طرح‌ها، وانهادن وضعیت عمومی کشور و رقابت بر سر سهمخواهیهای هرچه بیشتر منابع و امکانات و تأسیسات نه به نسبت نیاز و محرومیت، بلکه بر اساس برتری شمار نمایندگان هر فراکسیون قومیست که طبیعتاً موجد تبعیض و نارضایتی هرچه بیشتر خواهد بود».

احمد مرادی، نماینده بندرعباس، نیز در جلسه روز چهارشنبه ۱۲ آبان مجلس، اعلام کرده بود که تشکیل فراکسیون «مناطق ترک‌نشین» باعث ایجاد «اختلاف» در کشور می‌شود.

در مقابل مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس، در پاسخ به تذکر آقای مرادی گفته بود که تشکیل این فراکسیون بر خلاف قانون اساسی نیست.

در سال‌های گذشته طرح برخی از مطالبات قومیت‌های ساکن ایران از تریبون‌ها و رسانه‌های رسمی افزایش یافته است.

حسن روحانی نیز در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، در بیانیه‌ای ۱۰ ماده‌ای بر رعایت حقوق اقوام، ادیان و مذاهب در ایران تأکید و وعده‌هایی را در این زمینه مطرح کرده بود که تدریس زبان مادری اقوام به طور رسمی در مدارس و دانشگاه‌ها از جمله این وعده‌ها بود.

در این زمینه حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور، روز شنبه ۲۳ مرداد، اعلام کرده بود که امکان انتخاب رشته‌های زبان و ادبیات کردی، و زبان و ادبیات ترکی برای دانشجویان ورودی ۹۵ برقرار شده است.

اختصاص بخشی از کتاب ادبیات فارسی پایه اول تا سوم دوره متوسطه دوم به مطالب کردی از دیگر اقدامات دولت یازدهم برای تحقق وعده روحانی در تحقق بندهای مربوط به حقوق اقوام ایرانی در قانون اساسی است.