انتقاد آیت‌الله دستغیب از نحوه برخورد با مراجع منتقد و زندانیان سیاسی

آیت‌الله دستغیب از مراجع تقلید منتقد حکومت در تازه‌ترین سخنان خود، برخوردها و فشارهای وارد شده بر مراجع تقلید، منتقدان و زندانیان سیاسی را مخالف قرآن، سنت و قانون اساسی خوانده و تأکید کرده است که منتقدان دولت، به فکر براندازی نظام جمهوری اسلامی نیستند.

این مرجع تقلید ساکن شیراز، در دیدار با اعضای شورای مرکزی انجمن صنفی معلمان کشور، از بر زمین ماندن و عمل نشدن به برخی از اصول قانون اساسی انتقاد کرده و تصریح کرده است که چنانچه به قران، سنت و قانون اساسی عمل شود، «بهترین حکومت‌ها را خواهیم داشت».

وی در عین حال به طور ضمنی عمل نکردن به قانون اساسی را منجر به شکست انقلاب اسلامی خوانده است.

از زمان شکل‌گیری جنبش سبز در اعتراض به نتایج اعلام شده برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و حوادث پس از آن، رهبران و چهره‌های شاخص جنبش سبز بارها تأکید کرده‌اند که اجرای کامل اصول بر زمین مانده قانون اساسی به ویژه اصل سوم که در مورد حاکمیت مردم بر سرنوشت آنهاست از اصلی‌ترین راه‌های حل بحران سیاسی در جمهوری اسلامی است.

اکنون آیت‌الله دستغیب نیز در سخنان خود، قانون اساسی را چکیده قرآن و سنت خوانده و افزوده است که نارضایتی مراجع نیز به خاطر عمل نکردن به قرآن و سنت است.

این مرجع تقلید همچنین با انتقاد از نحوه برخورد با منتقدان گفته است که «خیلی‌ها هستند در این مملکت که می‌خواهند حرف بزنند، انتقادهایی دارند؛ خوب اگر واقعاً بنا به حرف زدن باشند؛ باید بگذارند که اینها هم حرف بزنن. ولی چطور حرف بزنند؟ یعنی اگر حرف بزنن فوری آنها را نمی‌گیرند و در زندان بکنند؟»

وی ادامه داده است که اگر آزادی باشد باید همه حرف‌هایشان را بزنند و با احترام با آنها برخورد شود.

«خبرگان باید حرف دل مردم را بزند»

آقای دستغیب که همچنین عضو مجلس خبرگان رهبری است، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وظایف این مجلس یادآور شده است: «همیشه گفته‌ایم که از خبرگان توقع زیادی است، مردم آنها را انتخاب کرده‌اند تا حرف دلشان را بزنند یعنی ناظر بر اعمال رهبری و حاکمیت باشند.»

وی افزوده است که «مجتهد عادل معنایش همین است، نه اینکه وقتی رهبر را انتخاب کرد این مجتهد خودش تبعیت کند و تسلیم بدون قید و شرط باشد. عضو خبرگان باید انتقاد کند و انحرافات را به گوش رهبر برساند.»

آیت‌الله دستغیب همچنین تأکید کرده است که چنانچه خبرگان بخواهند تصمیم در آینده داشته باشند، «باید مراجع حتماً خبر داشته باشند و رضایت بدهند.»

گرچه تا کنون به طور رسمی گزارشی مبنی بر تصمیم مجلس خبرگان رهبری به انتخاب جانشینی برای آیت‌الله خامنه‌ای منتشر نشده است اما پیش از این و در دوره‌ای که محمود هاشمی شاهرودی ریاست قوه قضائیه را برعهده داشت، برخی از گزارش‌های غیررسمی حاکی از بررسی صلاحیت وی در مجلس خبرگان برای جانشینی احتمالی آیت‌الله خامنه‌ای بود.

با این حال در یک سال اخیر و به‌ویژه پس از سرکوب اعتراض‌های سال ۸۸، نام مجتبی خامنه‌ای به دلیل ارتباط نزدیک وی با نهادهای نظامی و امنیتی به عنوان گزینه‌ای برای جانشینی آیت‌الله خامنه‌ای بر سر زبان‌ها افتاد و در جریان سفر اخیر آیت‌الله خامنه‌ای به قم، گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه یکی از اهداف این سفر زمینه‌سازی برای جانشینی مجتبی خامنه‌ای است، افزایش یافت.

مجتبی خامنه‌ای دومین فرزند آیت‌الله خامنه‌ای و داماد غلامعلی حداد عادل است و بر اساس گزارش‌ها نقش ویژه‌ای در به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد در سال ۸۴ و نیز استمرار حمایت بیت آیت‌الله خامنه‌ای و بخش‌های نظامی و امنیتی حکومت از محمود احمدی‌نژاد در سال‌های اخیر ایفا کرده است.

«مراجع تقلید به دنبال براندازی نیستند»

آیت‌الله دستغیب در سخنان خود همچنین با انتقاد از برخوردهایی که با برخی از مراجع تقلید از جمله آیت‌الله صانعی صورت گرفته است، به طور ضمنی یادآور شده است که با برخوردهایی از قبیل حمله به دفتر آیت‌الله صانعی، دیگر مراجع جرئت نمی‌کنند که حرف بزنند.

وی تأکید کرده است که مراجع تقلید به دنبال براندازی یا جلو انداختن خود نیستند و «احتیاجی ندارند که خودشان را جلو بیندازند، می‌خواهند حرف‌شان زده شود نه اینکه دور و برشان محاصره شود.»

این مرجع تقلید بار دیگر تأکید کرده است که اگر محور حاکمیتی دروغ شد کسی نمی‌تواند به دیگری اعتماد کند.

وی در بخشی از سخنان خود از جمله به این نکته اشاره کرده است که میرحسین موسوی نیز «دائم می‌گوید که هر کسی سر کار است به قانون عمل کند. می‌گوید تهمت نزنید، دروغ نگویید.»

وی افزوده است: «اگر بنا هست حرف حق گفته شود باید ایشان را در جایی بیاورند آزادانه بتواند صحبت کند و البته بعد مصیبت برایش پیش نیاورند که بگویند تو این حرف‌ها را زدی پس ضد امنیت هستی و او را به زندان ببرند.»

آقای دستغیب همچنین به وضعیت زندانیان سیاسی اشاره کرده است و افزوده است: «کدام فقیه است که بگوید اگر کسی احیاناً متهم باشد، قبل از اینکه جرمش ثابت نشده، ببرند و زندانش کنند؟ آن هم چه زندان‌هایی که آن طور ... بعد هم پناه بر خدا! این چیزها را که یکی دو تا نگفته‌اند صحبت از یک نفر و دو نفر و ده نفر و بیست نفر نیست. دیگر رسیده است یه یک تواتری آن زندانهایی که غالباً شکنجه‌ها در آن هست. اگر یکی گفته بود، دو تا گفته بود و… دیگر همه چیز عادی شده! در کجای قرآن و سنت داریم همچنین چیزی را که مثلاً شخصی را که هنوز اتهامش معلوم نشده، این را ببرند در زندان اولاً بعد هم شکنجه‌اش کنند و بعد هم وا دارند او را به آن‌چه خودشان می‌خواهند اقرار کند.»

از زمان شکل‌گیری اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸، بسیاری از فعالان مدنی، سیاسی و نیز روزنامه‌نگاران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند و بیشتر بازداشت‌شدگان در جریان محاکمه‌های فردی و گروهی به زندان‌های طویل‌المدت یا احکام سنگین دیگری محکوم شده‌اند.

بازداشت منتقدان در ماه‌های گذشته نیز ادامه یافته است و در این ماه‌ها چندین روزنامه‌نگار و فعال سیاسی بازداشت و روانه زندان شده‌اند.