صادق لاریجانی: با برجام‌ دو و سه می‌خواهند ماهیت نظام را تغییر دهند‬

صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه، با انتقاد از گفته‌های وزیر امور خارجه ایالات متحده درباره آزمایش‌های موشکی ایران اظهار داشت که آمریکایی‌ها نمی‌توانند «با برجام‌های دو، سه و چهار ماهیت سیاست خارجی و سپس ماهیت نظام جمهوری اسلامی ایران را تغییر دهند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، صادق لاریجانی روز دوشنبه، ۲۳ فروردین، گفت: «اگر آمریکایی‌ها گمان می‌کنند که می‌توانند با برجام‌های دو، سه و چهار ماهیت سیاست خارجی و سپس ماهیت نظام جمهوری اسلامی ایران را تغییر دهند سخت در اشتباه هستند».

وی اضافه کرد: «مقام معظم رهبری به خوبی و با قاطعیت بحث برجام‌های دو و سه را کاملاً طرد کردند و استقلال کشورمان را نشان دادند».

حسن روحانی، رییس‌ جمهوری ایران، در پیام نوروزی خود، انتخابات هفتم اسفند را سرآغاز «برجام دو» خوانده و گفته بود که «این برجام قبل از اقتصاد از اخلاق آغاز می‌شود».

ساعاتی پس از این سخنان، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی خود در مشهد بدون ذکر نام، از مطرح شدن «برجام‌های دو و سه» و افرادی که به گفته او برای حل مشکلات کشور به مذاکره با آمریکا امید بسته‌اند به شدت انتقاد کرد.

پس از آن نیز تعدادی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی از جمله امامان جمعه از مطرح شدن «برجام‌های دو و سه» انتقاد کردند.

در همین حال محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، روز سه‌شنبه، ۱۷ فروردین ، الگو دانستن توافق اتمی وین برای حل سایر مشکلات را «نشانهٔ کوتاهی فکر و نوعی خود-تحقیری» دانسته و مطرح‌کنندگان «سریال برجام‌ها» را متهم کرده بود که «ناخواسته‌‌‌ همان مسیر ضدانقلاب را در پیش گرفته‌اند».

در مقابل مصطفی تاج‌زاده، معاون سیاسی وزرات کشور در دوران ریاست‌جمهوری محمد خاتمی، در نامه‌ای سرگشاده از زندان، از این رویکرد آیت‌الله خامنه‌ای و نزدیکانش انتقاد کرده و نوشته است که انتظار می‌رود رهبر جمهوری اسلامی «جانب اکثریت ملت را بگیرد».

رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود از گفته‌های وزیر امور خارجه آمریکا «ابراز تاسف» کرد و پاسخ وزیر خارجه ایران به او را «سخنان استیضاح‌گونه» خواند.

صادق لاریجانی «حمایت از محرومان و مستضعفان» را از «اولویت‌های اصولی سیاست خارجی» جمهوری اسلامی دانست و تاکید کرد که «سیاست خارجی کشور نمی تواند از این اصول عبور کند».

وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد که مقامات آمریکا «زبان حق را نمی‌شنوند و باید با زبان قدرت با آنان سخن گفت» و مذاکره با آنان نیز «باید به پشتوانه اقتدار و قدرت باشد».

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه، ۱۹ فروردین، پس از دیدار با وزرای امور خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با اشاره به نگرانی کشورهای عرب منطقه و آمریکا از آزمایش‌های موشکی ایران گفته بود که واشینگتن و متحدانش آماده همکاری با تهران برای حل مسالمت‌آمیز مناقشات جاری از جمله این موضوع هستند.

این سخنان واکنش شدید مقامات جمهوری اسلامی را به دنبال داشت و علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، جان کری را «گزافه‌گو»، «وقیح»، «بی‌حیا» و «فریب‌کار» خوانده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، هم از وزیر امور خارجه آمریکا خواسته است که اتهامات «بی‌اساس و نخ‌نما» علیه جمهوری اسلامی مطرح نکند.