سیاست و اقتصاد پس از توافق هسته‌ای

  • جواد کوروشی

فریبرز رئیس دانا اقتصاددان و عیسی سحرخیز روزنامه‌نگار و فعال سیاسی در گفت‌وگو با رادیو فردا از پیامدهای سیاسی و اقتصادی توافق هسته‌ای می‌گویند.

فریبز رئیس دانا تاکید می‌کند که در صورت رسیدن به توافق هسته‌ای دولت حسن روحانی به لحاظ سیاسی تقویت می‌شود و اصولگرایان تندرو، اصولگرایان طرفدار محمود احمدی‌نژاد و اصولگرایان متعادل ضعیف‌تر خواهند شد.

Your browser doesn’t support HTML5

سیاست و اقتصاد پس از توافق هسته‌ای؛ رئیس‌دانا و سحرخیز در گفت‌وگو با جواد کوروشی


رئیس دانا در عین حال این احتمال را مطرح می‌کند که اصولگرایان میانه‌رو با وساطت کارگزاران به دولت حسن روحانی نزدیک بشوند.

در مورد انتخابات مجلس، به اعتقاد رئیس دانا بخت گروه‌های طرفدار دولت به جز اصلاح‌طلبان و سبزها، بیشتر خواهد شد.

اما در مورد وضع «فعالان سیاسی» رئیس دانا آنچنان خوش‌بین نیست و پیش‌بینی می‌کند که جناح‌های دیگر حاکمیت تلاش کنند تا فضا را ببندند.

رئیس دانا همچنین احتمال می‌دهد که شماری از سازمان‌های حقوق بشری «خودی» و نیز سازمان‌های صنفی «بی‌ضرر» آزادی فعالیت بیشتری داشته باشند.

این اقتصاددان تاکید می‌کند که تحریم‌ها فشار زیادی به قشر کارگر و معلم وارد کرد و چون اثر رفع تحریم‌ها در عرض چند ماه خود را نشان نمی‌دهد اوضاع این اقشار در کوتاه مدت چندان تغییر نمی‌کند.

با این حال پیش‌بینی رئیس دانا این است که به عنوان نمونه قیمت دلار پایین‌ بیاید و تورم کاهش یابد و به سبب واردات فراوانی نسبی حاصل شود.

اما این اقتصاددان خاطر نشان می‌کند که همه منابع دست دولت نیست و مثلا نهادهای نظامی بخشی از این منابع تازه را در اختیار می‌گیرند که احتمالا به اشتغال و کارآفرینی نمی‌انجامد.

عیسی سحر خیز روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، نیز معتقد است که اعتدالیون و اصلاح‌طلیان تلاش خواهند کرد اقتصاد ایران را به سوی اروپا و تاحدی آمریکا و کانادا سوق دهند.

سحر خیز معتقد است که جریان محافظه‌کار به دنبال برداشتن تحریم‌هاست و بیش از این در عرصه خارجی و داخلی انتظاری ندارد.