پرتغال؛ نخستین در نیمه نهایی یورو ۲۰۱۲

در نخستین بازی از مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های اروپا تیم ملی فوتبال پرتغال با با برتری مقابل جمهوری چک، به عنوان اولین تیم به مرحله نیمه نهایی راه یافت.

دیدار تیم‌های چک و پرتغال با حضور ۵۶ هزار تماشاگر در ورزشگاه ملی ورشو (لهستان) و به قضاوت هاوارد وب انگلیسی برگزار شد.

پرتغالی‌ها در این مسابقه موفق شدند با درخشش کریس رونالدو، با یک گل به برتری برسند و در جمع ۴ تیم پایانی یورو ۲۰۱۲ قرار بگیرند. رونالدو که در این مسابقه به عنوان چهره بر‌تر میدان معرفی شد، بهترین بازی‌اش در این تورنمنت را به نمایش گذاشت.

هرچقدر پرتغال از وجود رونالدو بهره برد، در طرف مقابل تیم بداقبال جمهوری چک از غیاب فرمانده‌اش توماس روسیچکی که پس از مصدومیت مقابل یونان به پراگ بازگشت، لطمه خورد.

پرتغال حالا چشم انتظار دیدار روز شنبه بین اسپانیا و فرانسه می‌ماند تا رقیب خود در نیمه نهایی را بشناسد. تیم پیروز، با دو روز استراحت کمتر نسبت به پرتغال، مقابل شاگردان پائولو بنتو صف آرایی خواهد کرد.

در دیگر بازیهای مرحله یک چهارم نهایی، آلمان مقابل یونان قرار می‌گیرد و انگلستان نیز به مصاف ایتالیا خواهد رفت.

پرتغال ۱ جمهوری چک ۰

از آغاز مشخص بود که برنده نبرد تن به تن رونالدو با پتر چک، هم تیمش را به نیمه نهایی خواهد برد و هم خودش به عنوان چهره بر‌تر زمین معرفی خواهد شد.

پتر چک که در ۹۴مین بازی ملی‌اش تمام توپ‌ها را دفع کرده بود، فقط به اندازه یک توپ و یک کف دست مقابل رونالدو کم آورد.

نیمه اول این دیدار با برتری پرتغالی‌ها همراه بود و کریس رونالدو گرچه گلزنی نکرد، اما پنج بار روی دروازه پتر چک خطرساز ظاهر شد. او یک بار توپ را به تیرک دروزاه چکی‌ها کوبید و یک موقعیت تک به تک را نیز به خاطر درخشش پتر چک هدر داد.

در این نیمه تنها موقعیت چک را میلان باروش خلق کرد اما این تیم نتوانست از یگانه موقعیت خود به گل دست یابد.

در نیمه نخست همچنین هلدر پوستیگا مصدوم شد تا در تعویضی زودهنگام، جایش را به هوگو آلمیدا بدهد.

در نیمه دوم پرتغالی‌ها نسبت به عملکردشان در نیمه نخست، به مراتب بهتر بازی کردند و فشار زیادی را روی دروزاه حریف قرمز پوش تدارک دیدند. چکی‌ها این نیمه را به طرزی عجیب، بدون خلق موقعیت به پایان رساندند.

از جمله فرصت‌های عالی پرتغال، شوت زمینی کریس رونالدو بود که پیتر چک با کمک تیر دروزاه، ضربه را مهار کرد و مهاجم رئال مادرید را ناکام گذاشت.

شوت محکم نانی را هم پتر چک برگرداند تا دروازه‌بان چک تا دقیقه ۷۹، یک تنه مانع گلزنی شاگردان بنتو شود.

پرتغال که تمهید شوت از راه دور را برای نیمه دوم برگزیده بود، توسط موتینیو نیز خطر آفرین شد که پتر چک باز هم توپ را به کرنر تبدیل کرد.

در دقیقه ۷۹ پرتغالی‌ها مزد برتری خود را گرفتند. ارسال زیبای موتینیو و ضربه سر چکشی کریستیانو رونالدو بالاخره قفل دروزاه پتر چک را باز کرد.

در ادامه نیز تیم جمهوری چک که آشکارا زورش به توان فنی و تاکتیکی پرتغال نمی‌رسید، هیچ خطری خلق نکرد.

در دقیقه ۹۳ و برای استفاده از کرنر، حتی پتر چک نیز در محوطه جریمه پرتغال حاضر شد تا بلکه با کلاه محافظش دروازه روی پاتریسیو را باز کند. اما شاگردان میخال بیلک حتی در ارسال کرنر هم بد عمل کردند و بازی با برتری پرتغال به پایان رسید.