محکومیت شدید کره شمالی توسط گروه ۸

وزرای خارجه هشت کشور صنعتی جهان موسوم به گروه ۸ در اجلاس پنجشنبه ۲۲ فروردین خود به شدت توسعه برنامه هسته‌ای و تکنولوژی موشک‌های بالستیک کره شمالی را محکوم کردند.

بر اساس گزارش رویترز، وزرای خارجه جی ۸ شامل آمریکا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، کانادا، بریتانیا و روسیه که در لندن گرد هم آمده‌اند، «به شدیدترین وجه ممکن» کره شمالی را محکوم کرده و خواستار افزایش کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه شده‌اند.

برپایه این گزارش، برنامه هسته‌ای ایران و تهدیدهای نظامی کره شمالی در اولویت مباحث وزاری خارجه جی ۸ قرار گرفته است.

در بیانیه‌ای که بعد از دیدار وزاری خارجه قدرت‌های برتر اقتصادی جهان منتشر شد، این گروه به کره شمالی پیام داد که «دست از اقدامات مخرب بردارد».

کشورهای یاد شده در بیانیه خود با محکوم کردن «اظهارات خشونت‌طلبانه» پیونگ یانگ گفته‌اند که «این اقدامات تنها منجر به انزوای هرچه بیشتر کره شمالی خواهد شد».

در همین حال آنجلینا جولی، هنرپیشه معروف هالیوود که سفیر صلح کمیسیاری عالی سازمان ملل در امور آوارگان و پناهندگان است با شرکت در اجلاس وزاری خارجه گروه ۸ خواهان اقدامات بیشتر برای جلوگیری از تجاوز به زنان در مناطق جنگی شد.

رویترز می ‌افزاید که بر اساس گفته‌های یک مقام رسمی آمریکا که نامی از وی برده نشده است، رهبران ائتلاف ملی سوریه نیز در حاشیه نشست حضور یافته‌اند.

به‌گفته وی، در دیداری که روز چهارشنبه در حاشیه اجلاس دو روزه گروه هشت انجام شد، رهبران مخالفان دولت بشار اسد خواهان رساندن کمک‌های بشردوستانه بیشتر به مردم سوریه از طرف قدرت‌های جهانی شده‌اند.

در بیانیه پایانی گروه ۸، وزرای خارجه کشورهای صنعتی خواهان کمک‌های بشردوستانه بیشتر، افزایش دسترسی و تامین امنیت سازمان‌های جهانی به مردم سوریه با هماهنگی همه جناح‌های درگیر در این کشور شدند.