بارگیری «۲۴۰ سوپرتانکر» از بندر خارگ پس از توافق اتمی

بندر خارگ

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر می‌گوید که برای اولین بار، بعد از برجام ۲۴۰ سوپر تانکر نفتکش از بندر خارک بارگیری کرده‌اند.

معمولا هر سوپر تانکر ظرفیت بارگیری ۲ میلیون بشکه نفت را دارد.

به گزارش سایت رسمی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر، محمد مهدی بنچاری یکشنبه ۱۰ مرداد در ادامه گفت که در چهار ماه نخست امسال ۳۵.۸ میلیون تن کالا در بندر خارگ تخلیه و بارگیری شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۶۰ درصد افزایش یافت.

برای دریافت آخرین اخبار به تلگرام رادیو فردا بپیوندید

بندر خارک مهمترین بندر نفتی ایران است که به غیر از نفت، کالاهای دیگر و محصولات نفتی نیز در آن بارگیری و تخلیه می‌شوند.

خبرگزاری بلومبرگ ماه گذشته گزارش داده بود که عملیات به‌روز سازی و تعمیرات در بندر خارگ تکمیل شده و هم‌اکنون ۹ نفتکش همزمان می‌توانند عملیات بارگیری در این بندر انجام دهند و ظرفیت ذخیره‌سازی نفت در تجهیزات این بندر نیز به ۳۰ میلیون بشکه رسیده است.

با این حال مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر می‌گوید که اسکله «تی» یا شرقی قادر است همزمان ۸ کشتی برای بارگیری پهلودهی کند و در اسکله «آذرپاد» یا غربی خارگ ۴ کشتی همزمان برای بارگیری نفت خام پهلو می‌گیرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با اشاره به تردد کشتی‌های بزرگ نفتی و سوپر تانکرها به خارگ افزود که برای نخستین بار پس از برجام نفتکش‌ها با پرچم کشورهای مختلف از جمله فرانسه، اسپانیا، یونان، لهستان، هلند، ایتالیا و کره جنوبی وارد بندر خارگ شدند و پس از بارگیری به مقاصد مورد نظر حرکت کردند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر افزود: در چهار ماه نخست امسال ۹۲۵ کشتی با ظرفیت بالای یک‌هزار تن و زیر یک‌هزار تن برای صادرات پهلو گرفتند.

بنچاری با بیان اینکه ۲۹۵ کشتی با ظرفیت بالای یک‌هزار تن در خارگ پهلو گرفت گفت: از این تعداد کشتی ۲۴۰ فروند سوپرتانکر نفتکش بود که برای نخستین بار پس از برجام در خارگ تردد می‌کردند.

بعد از لغو تحریم‌ها علیه ایران در ژانویه سال جاری میلادی، تولید و صادرات نفت ایران افزایش یافته است.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز جمعه ۸ مردادماه گزارش داد که تولید نفت ایران در ماه جاری میلادی به ۳ میلیون و ۶۲۰ هزار بشکه رسید. این رقم نسبت به متوسط تولید ایران در سال گذشته ۸۲۰ هزار بشکه در روز افزایش نشان می دهد.

صادرات نفت ایران به چهار مشتری آسیایی ایران نیز در ماه گذشته بیش از ۴۷ درصد افزایش یافته و روزانه به رقم یک میلیون و ۷۲۰ هزار بشکه افزایش یافته است. ایران به غیر از آسیا به ترکیه و اروپا نیز صادرات نفت دارد.