مکرون در نشست پاریس: قدرت‌های منطقه‌ای در لبنان دخالت نکنند

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و سعد حریری نخست‌‌وزیر لبنان پس از بازگشت از عربستان

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، از همه قدرت‌های منطقه‌ای خواست از دخالت در امور داخلی لبنان خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس جمهوری فرانسه، روز جمعه ۱۷ آذرماه، در نشست بین‌المللی لبنان همچنین خواستار آن شد که احزاب و گروه‌های لبنانی طی توافقی از مناقشه‌های منطقه‌ای دوری گزینند.

نمایندگان «گروه حمایت بین‌المللی لبنان» شامل پنج عضو شورای امنیت، در نشست روز جمعه به منظور بحث درباره استقرار ثبات در لبنان در این نشست شرکت خواهند کرد.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

امانوئل مکرون گفت: «برای اینکه لبنان از بحران‌های منطقه‌ای در امان بماند، ضروری است که همه احزاب لبنان و بازیگران منطقه‌ای به اصل عدم مداخله احترام بگذارند.»

رئیس جمهوری فرانسه افزود: «نشست امروز باید نشان‌دهنده خواست جامعه بین‌المللی برای اعمال موثر سیاست دوری (از مناقشه‌های منطقه‌ای) از سوی همه در این کشور باشد.»

رئیس جمهوری فرانسه همچنین خواستار بسیج جامعه بین‌المللی برای استمرار صلح در آینده لبنان شد.

به گفته وی کشورها باید برای برقراری امنیت بیشتر در لبنان حمایت خود را افزایش داده و در عین حال کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی به این کشور ارائه دهند.

امانوئل مکرون تاکید کرد مسائل منطقه به‌طور یکجانبه و با اعمال زور به‌هیچ وجه حل نخواهد شد.

به گفته امانوئل مکرون تکثر سیاسی موجود در لبنان الگویی برای ایجاد تعادل در منطقه خاورمیانه است.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها نوشته است که در این نشست از ایران و عربستان سعودی خواسته خواهد شد که از «دخالت» در امور داخلی لبنان خودداری کنند.

همچنین به گفته این دیپلمات‌ها از حزب‌الله هم خواسته می‌شود که فعالیت‌های فرامرزی خود را متوقف کند.

حزب‌الله لبنان که از سوی ایران حمایت می‌شود در کنار نیروهای دولت سوریه، ایران و روسیه با با گروه‌های مخالفت اسد و گرو‌هایی چون جبهه‌ النصره و داعش در جنگ است.

این رویکرد حزب‌الله با سیاست «دوری (از مناقشات)» منطقه‌ای لبنان، همخوانی ندارد. حزب‌الله اما می‌گوید در صورت عدم مداخله در سوریه، داعش به بیروت می‌رسید.

با استعفای غیرمنتظره سعد حریری در شهر ریاض، در روز ۱۳ آبان، صحنه سیاسی لبنان دستخوش بحران شد.

مقام‌های لبنانی و هم‌حزبی‌های سعد حریری پیشتر گفته‌ بودند که سعد حریری در ریاض در بازداشت خانگی قرار داشته و به اجبار سعودی‌ها استعفای خود را در تلویزیون العربیه قرائت کرده است.

عربستان سعودی بازداشت خانگی و اجبار حریری به استعفا را رد کرده است. حریری پس از بازگشت به لبنان استعفایش را به حال تعلیق درآورد و نهایت روز ۱۴ آبان آن را پس گرفت.

میشل عون رئیس جمهوری لبنان گفته بود تا سعد حریری به کشور بازنگردد استعفای او را قبول نمی‌کند. احزاب لبنانی و حزب‌الله پیشتر خواستار بازگشت سعد حریری به لبنان شده بودند.

سعد حریری در استعفانامه خود گفته بود از بیم جان خود استعفا کرده و ایران را به مداخله در امور لبنان متهم کرد. پدر او رفیق حریری در انفجار بمبی مهیب بر سر راهش در سال ۲۰۰۵ کشته شد. در آن هنگام حزب‌الله لبنان به ترور رفیق حریری متهم شد، اتهامی که این گروه آن را رد کرده است.

میشل عون رئیس جمهوری لبنان، با «گروگان» دانستن حریری در عربستان خواستار مداخله شورای امنیت و اتحادیه اروپا شده بود. سعد حریری پس از دو هفته از عربستان سعودی به پاریس و از آنجا به لبنان بازگشت.

طبق برنامه رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا و سعد حریری نخست‌وزیر لبنان در نشست پاریس شرکت می‌کنند.