پنتاگون: بمبگذاری بلغارستان به کارهای حزب‌الله شبیه است

قربانیان بمبگذاری بلغارستان

سخنگوی پنتاگون طی کنفرانس خبری روز جمعه، ۳۰ تیر، با اشاره به حادثه انفجار انتحاری در اتوبوس حامل گردشگران اسرائیلی در بلغارستان گفته است که این بمبگذاری به کارهای حزب‌الله شبیه است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جورج لیتل، در ادامه گفته است که وزارت دفاع امریکا هنوز دقیقا به این نتیجه نهایی نرسیده است که بگوید چه کسی مسئول این حمله انتحاری بوده است، اما برخی شواهد حاکی از مشارکت نظامیان حزب الله تحت حمایت ایران در حادثه تروریستی یاد شده است.

روز جمعه وزیر کشور بلغارستان نیز اعلام کرد که فردی که بمب انتحاری را منفجر کرده، تابعیت خارجی داشته است و تحقیقات درباره این مسئله با کمک سرویس‌های امنیتی خارجی ادامه دارد.

رویترز می‌گوید که آقای لیتل درباره ماهیت «شواهد» مربوط به دخالت حزب الله و فرق آن با موارد دیگر، مانند عملیات‌ انتحاری القاعده از دادن توضیح خودداری کرد.

روز چهارشنبه یک بمبگذار انتحاری با منفجر کردن بمبی در اوتوبوس حامل گردشگران اسرائیلی به همراه خود، باعث کشته شدن پنج اسرائیلی و راننده اتوبوس شد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بلافاصله بعد از این حمله تروریستی انگشت اتهام خود را به طرف ایران گرفت و و تصریح کرد که اسرائیل پاسخ کوبنده‌ای به این اقدام خواهد داد.

«پلیس نیویورک ۹ طرح تروریستی در سال جاری را به ایران ربط می‌دهد»

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز روز جمعه، گزارش داد که طبق «اسناد طبقه بندی شده‌ای» که از پلیس نیویورک به دست آمده، ایران در سال جاری میلادی در ۹ توطئه تروریستی علیه اسرائلیی‌ها یا یهودی‌ها دست داشته است.

برپایه این گزارش، پلیس نیویورک بر این عقیده است که سپاه پاسداران از ابتدای سال جاری تاکنون در «۹ توطئه تروریستی در مناطق مختلف جهان علیه شهروندان اسرائیلی و یهودیان»، مشارکت داشته است.

رویترز می‌افزاید طبق اسنادی که طی هفته جاری از طرف کار‌شناسان امنیتی «پلیس نیویورک»، گزارش شده، ادعا شده که ایران در طرح‌های یاد شده مشارکت داشته است.

بنابر این گزارش، سه طرح تروریستی در ماه ژانویه، سه طرح در ماه فوریه و سه طرح دیگر نیز آن تاریخ تاکنون برملا شده است. ایران هرگونه ارتباط با این طرح‌ها و حمایت از حملات مسلحانه در خارج از کشور را رد کرده است.

برپایه این اسناد، عملیات انتحاری اخیر در بلغارستان علیه گردشگران اسرائیلی توسط انفجار بمب در اتوبوس، آخرین طرح تروری بود که از میان طرح‌های یاد شده در طول سال جاری به وقوع پیوست.

این گزارش می‌افزاید که تاکنون دو طرح تروریستی در بانکوک خنثی شده و در تفلیس، دهلی نو، باکو، مومباسا (یکی از شهرهای کنیا) و قبرس نیز طرح‌هایی از این دست کشف شده است که همه آنها به ایران، یا متحد آن یعنی نظامیان گروه حزب الله نسبت داده شده است.

ایران روز پنجشنبه ادعای اسرائیل مبنی بر دست داشتن تهران در انفجار اتوبوس گردشگران اسرائیلی در بلغارستان را به شدت رد کرد.

رویترز می‌نویسد که آخرین مورد از سلسله طرح‌های تروریستی علیه شهروندان اسرائیل که روز چهارشنبه در بلغارستان اتفاق افتاد و به کشته شدن تروریست انتحاری همراه با پنج اسرائیلی و راننده اتوبوس منجر شد، در اسناد شعبه پلیس نیویورک با عنوان «مظنون به دست داشتن ایران یا حزب الله علیه شهروندان اسرائیل یا یهودیان» برچسب خورده است.

مقام‌های امریکا می‌گویند که آنها به صورت فزاینده‌ای با اسرائیل‌ها هم عقیده می‌شوند که پشت ترور روز چهارشنبه در بلغارستان ایران یا عوامل آن قرار دارند. به گفته آنها، گروه حزب الله لبنان در گذشته نیز چندین عملیات بمب گذاری انجام داده‌اند، اما حزب الله لبنان می‌گوید که از عملیات بمب گذاری در پستهای نظامی اسرائیل در جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰، تاکنون هیچ عملیات دیگری در خارج از کشور انجام نداده است.

زمان بمبگذاری در اتوبوس گردشگران اسرائیلی درست مصادف ۱۸-مین سالگرد بمب گذاری در مرکز یهودیان در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین بود که دولت این کشور طرح تروریستی را به ایران نسبت داد.

مارک رگئو، سخنگوی بنیامین نتانیاهو نخست اسرائیل، گفته است که طی سال گذشته ایران ۲۰ بار تلاش کرده است که علیه اسرائیلی‌ها عملیات تروریستی انجام دهد، بطوری که پنج ایرانی و دو عضو حزب الله مستقیما در این طرح‌ها دست داشتند.

برپایه این گزارش کار‌شناسان پلیس نیویورک بر این عقیده‌اند که ایران بصورت فزاینده‌ای تلاش برای انجام عملیات‌های انفجاری علیه اجتماع‌های بین المللی یهودیان و منافع اسرائیل را سرعت بخشیده است، اما بر اساس خلاصه گزارش دوصفحه‌ای آنها، بسیاری از طرح‌های تروریستی سال جاری فاقد مهارت و دقتی بود که معمولا طرح‌های نسبت داده شده به ایران در گذشته حاوی آن بودند.

این گزارش با اشاره به مورد طرح ترور در باکو، می‌نویسد که این مورد بخصوص نشان می‌دهد که ایران با فراهم کردن سلاح و نشان دادن هدف، از تبهکاران شهروند دیگر کشور‌ها نیز برای حمله به منافع اسرائیل یارگیری می‌کند که این مساله بصورت حادی نگران کننده است.