«۵۷ درصد» یهودیان اسرائیل نگران حمله فلسطینی‌ها هستند

بر اساس دو نظرسنجی، در حالی که اکثریت یهودیان در کشورهای مختلف احساس امنیت خود را بسیار خوب توصیف می‌کنند و برای آنها زندگی و امنیت خودشان در خارج اهمیت بیشتری دارد تا مسائل اسرائیل، اکثریت یهودیان در اسرائیل نگران هدف قرار گرفتن خود و عزیزانشان در حملات دایمی تروریستی هستند.

براساس گزارش وای.نت، بیش از ۷۷ درصد از یهودیان در کشورهای غیر از اسرائیل، از احساس امنیت خود رضایت بسیار دارند.

در حالی که شمار مسلمانان ساکن اروپا به‌شدت افزایش یافته و برخی از رفتارهای ضدیهودی سال‌های اخیر با گسترش افراط‌گرایی اسلامی در اروپا مرتبط دانسته شده است، ۵۶ درصد یهودیان ساکن اروپا گفته‌اند احساس نمی‌کنند که به خاطر یهودی بودن مورد آزار هستند.

تنها ۲۱ درصد از یهودیان در غیر از اسرائیل گفته‌اند که از یهودستیزی رنج برده و یا شاهد نشانه‌هایی از آن برای اعضای جامعه خود بوده‌اند.

این نظرسنجی از سوی جوامع یهودیان جهان در آستانه نهمین کنفرانس سالیانه آنها، که هفته گذشته در اورشلیم ترتیب یافت، انجام شده بود.

این نظرسنجی در حالی انجام شده که نزاع اسرائیلی- فلسطینی به بحران تازه‌ای مبدل شده و این بار فلسطینی‌ها در هفته‌های اول بحران جنبه مذهبی بر سر‌الاقصی را نیز به این نزاع اضافه کرده بودند.

۴۶ درصد از یهودیان جهان در نظرسنجی صورت گرفته گفته‌اند که رخدادهای جاری در این نزاع، بر زندگی آنها در خارج اثری نداشته اما ۳۵ درصد فکر می‌کنند که بحران کنونی اسرائیل حس امنیت آنها را نیز در زندگی‌شان در خارج کم کرده است.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که «مهم‌ترین» بخش این نظرسنجی این است که اکثر یهودیان در خارج از اسرائیل می‌گویند که برای آنها زندگی و امنیت جامعه خودشان در خارج اهمیت بیشتری دارد تا توجه به مسائلی که اسرائیل با آن درگیر است.

این در حالی است که نتانیاهو در دوره اخیر چند بار از یهودیان جهان، به‌ویژه در اروپا و آمریکا، خواسته بود صدای اسرائیل باشند و برای پیشبرد هدف‌های اسرائیل تلاش کنند.

فراخوانی‌های سال گذشته بنیامین نتانیاهو و برخی دیگر از دولتمردان اسرائیل نیز از یهودیان فرانسه و کشورهای اروپایی دیگر برای زندگی دایمی در اسرائیل و رفتن از کشورهایشان، اگر با واکنش دیپلماتیک و سکوت دولتمردان اروپایی روبرو شد اما رهبران یهودیان در برخی از کشورها مانند فرانسه این فراخوانی را رد کردند.

در همین حال، در نظرسنجی صورت گرفته، اکثریت یهودیان گفته‌اند که با یهودیان اسرائیل حس همدردی دارند و در مواقع بحرانی کمک می‌کنند.

شمار یهودیان جهان با احتساب شش میلیون تن در اسرائیل و نزدیک به شش میلیون نفر در آمریکا، به چهارده میلیون و یکصد هزار تن کاهش یافته است.

۵۷ درصد یهودیان اسرائیل نگران کشته شدن خود و بستگانشان

در همین حال، در این روزها که اسرائیل درگیر بحران امنیتی تازه است، مرکز دموکراسی اسرائیلی با همکاری دانشگاه تل آویو یک نظرسنجی انجام داده که در آن ۵۷ درصد از یهودیان اسرائیل گفته‌اند، نگران هستند که خود یا یکی از عزیزانشان هدف حملات خیابانی از سوی فلسطینی‌ها مانند حمله با چاقو قرار گیرند. نتایج این نظرسنجی جمعه پانزدهم آبان از سوی جروزالم پست منتشر شد.

چهار و چهاردهم درصد از یهودیان اسرائیل اسلحه شخصی دارند؛ تقریباً یک نفر از هر بیست نفر. اینها افزون بر افزایش شدید گشت‌های پلیس و نیروهای امنیتی در یک ماه و نیم اخیر خشونت‌های خیابانی و حملات متعدد با چاقو از سوی فلسطینی‌ها به رهگذران در خیابان‌ها است.

افزایش نیروهای امنیتی در خیابان‌ها به این دلیل است که دستکم ۷۰ مورد حمله با چاقو از سوی فلسطینیان به رهگذرها و نیز نظامیان صورت گرفته؛ چند مورد حمله با سلاح گرم و چند حمله به اسرائیلی‌ها نیز از طریق زیرگرفتن با اتومبیل‌ها بوده است.

در حالی که یک‌سوم یهودیان در نظرسنجی یادشده گفته‌اند که تروریست را باید در جا «مجازات» کرد و نزدیک به بیست درصد حتی گفته‌اند که از این نظر «قاطعانه» حمایت می‌کنند، ۴۲ درصد اسرائیلی‌ها بر این باور هستند که اگر تروریست «خنثی» شده و دیگر خطری ندارد، نباید به او شلیک کرد.

در برخی از حملات روزهای گذشته، زمانی که پلیس اسرائیل عوامل حملات را زنده دستگیر کرد، بسیاری از شاهدان با پلیس به سختی درگیر شدند تا مهاجم را در جا «مجازات» کنند.

اما ۷۸ درصد عرب‌ها نیز گفته‌اند که آنها هم نگران هستند که به آسانی در خیابان هدف قرار گیرند؛ ۵۳ درصد اعراب گفته‌اند که از ترس وضعیت به وجود آمده، روال زندگی روزانه خود را تغییر داده‌اند. اسرائیلیان نیز در زندگی عادی خود تغییراتی داده‌اند.

با وجود این وضعیت نومید کننده، هنوز بیش از نیمی از یهودیان در این نظرسنجی گفته‌اند که روند گفت‌وگوهای صلح با فلسطینی‌ها باید از سر گرفته شود.

۵۸ درصد از یهودیان نیز گفته‌اند در وضعیت به وجود آمده هیچ یهودی نباید به تپه معبد مقدس و الاقصی برود تا به تحریک فلسطینی‌ها منجر نگردد.

در این نظرسنجی، ۹۳ درصد یهودیان گفته‌اند، عملکرد ارتش در بحران امنیتی خوب بوده؛ ۸۴٫۵ درصد از عملکرد پلیس نیز حس رضایت دارند؛ ۷۱ درصد هم به عملکرد شباک، سازمان امنیت داخلی اسرائیل، نمره خوب داده‌اند.

در همین حال، میزان رضایت یهودیان اسرائیل از عملکرد نتانیاهو و دولت او در بحران امنیتی جاری کمتر از ۴۰ درصد است.

۴۹ درصد یهودیان و ۶۵٫۵ درصد عرب‌های ساکن اسرائیل به سیاست نتانیاهو در ارتباط با دنیای عرب بر سر این بحران، نمره ردی داده‌اند.