ترکیه صادرات گاز ایران به اروپا را تکذیب کرد

میدان گازی پارس جنوبی در خلیج فارس

شرکت صادرکننده گاز طبیعی ترکیه، نِیچرگس، فروش گاز ایران به اتحادیه اروپا از طریق یونان را رد کرد.

بر اساس گزارش روز پنجشنبه ۲۰ مهرماه خبرگزاری رویترز، تکذیب فروش گاز ایران توسط این شرکت به تردید‌ها در مورد برنامه‌ریزی اتحادیه اروپا برای تحریم واردات گاز که ممکن است اصلا چنین صادراتی وجود نداشته باشد، دامن زده است.

بر اساس این گزارش علی عارف آکتورک مدیر عامل نیچرگس اعلام کرده است که تمامی گازی که از ایران به ترکیه تحت قرارداد دراز مدت وارد می‌شود به مصرف داخلی رسیده است و در عمل گاز ایران به یونان نمی‌رسد. به گفته وی، حجم اصلی گازی که از ایران وارد ترکیه می‌شود در مناطق مرزی ترکیه با ایران به مصرف می‌رسد.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید که حرف و حدیث‌ها پیرامون طرح اتحادیه اروپا برای تحریم گاز ایران به اعضا این اتحادیه به عنوان ابزار فشاری بر روی ایران وجود دارد.

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا در روزهای اخیر، در حال تنظیم بسته تحریمی جدید علیه ایران هستند، با این هدف که در اجلاس وزاری خارجه ۲۷ عضو اتحادیه در ۱۵ اکتبر، در لوکزامبورگ به تصویب برسد.

آکتورک گفته است گازی که از ترکیه به یونان صادر می‌شود گاز روسیه است.

ترکیه هم اکنون قرارداد خرید سالانه ۳۰ میلیارد متر مکعب گاز از روسیه، ۱۰ میلیارد از ایران، شش و نیم میلیارد از جمهوری آذربایجان و حدود ۶ میلیارد متر مکعب گاز مایع از کشورهای آفریقایی می‌خرد.

این کشور هم اکنون تحت قراردادی که در سال ۲۰۰۷ منعقد شد، سالانه ۷۵۰ میلیون متر مکعب گاز به یونان صادر می‌کند، اما در عمل کمتر از این میزان گاز به یونان صادر می‌کند، برای نمونه در سال گذشته تنها ۷۱۴ میلیون متر مکعب گاز به یونان صادر کرده است.

نزدیک‌ترین خط لوله به مرزهای غربی ترکیه گاز روسیه را به این کشور نقل می‌کند.

در همین زمینه، مهرداد عمادی مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا به رادیو فردا گفته است که پیش ازاین برخی شرکت‌های بزرگ اروپایی گاز مایع از نوع «ال پی جی» ایران را خریده و در بازارهای منطقه‌ای با گاز مایع (ال ان جی) تعویض کرده و به اروپا منتقل می‌کردند. به گفته وی، هنوز هم برخی شرکت‌های کوچک اروپایی هستند که همین کار را در قالب قراردادهای ۴۵ تا ۹۰ روزه ادامه می‌دهند.

به گفته مهرداد عمادی حجم قرارداد‌ها اندک است، اما در درازمدت وقتی یک جمع‌بندی از کل گاز مایعی که از ایران خریده می‌شود می‌کنیم، این حجم تا حدودی چشمگیر است.

صحبت‌ها پیرامون اعمال تحریم به واردات گاز ایران توسط اتحادیه اروپا و انکار صادرات گاز ایران از طریق ترکیه به یونان در حالی مطرح می‌شود که رستم قاسمی وزیر نفت ایران طی ماه‌های گذشته به دفعات از مذاکره ترکمنستان، ایران و ترکیه برای سوآپ (معاوضه) گاز ترکمنستان به ترکیه، همچنین افزایش صادرات گاز ایران به ترکیه و از مسیر ترکیه به اتحادیه اروپا خبر داده و گفته است که در این راستا توافق‌هایی نیز انجام شده است، موضوعی که خبرگزاری مهر طی گزارش ۱۴ مهر خود آن را بعنوان «تروئیکای جدید گازی» و «توافق رویایی» توصیف کرده است.

مطبوعات و رسانه‌های ترکمنستان و ترکیه تاکنون هیچ خبری از این موضوع منعکس نکرده‌اند.