انتقاد رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا از نامه اوباما

مایک راجرز، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا

برخی از اعضای جمهوریخواه کنگره ایالات متحده نسبت به ارسال نامه‌ای سِری توسط باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، به علی خامنه‌‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، واکنش نشان داده و آن را «بسیار نگران کننده» خوانده‌اند.

به گزارش سایت «پولیتیکو»، این نمایندگان با انتقاد از نامه اوباما به آیت الله خامنه‌ای - که گفته می‌شود درباره همکاری در مبارزه علیه گروه حکومت اسلامی (داعش سابق) بوده – آن را مایه آزردگی هم‌پیمانان ایالات متحده در خاورمیانه دانسته‌اند.

مایک راجرز، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا در گفت‌وگو با شبکه «ام اس ان بی سی» تصریح کرد: «به شما می‌گویم که [ارسال این نامه به رهبر ایران] مایه ایجاد مشکلات واقعی با شرکای سُنی عضو اتحادیه کشورهای عرب خواهد شد که در نبرد علیه گروه حکومت اسلامی همراه ما هستند.»

راجرز این اقدام رئیس دولت آمریکا را «بسیار نگران کننده» توصیف کرد.

این در حالی است که «جان مک‌کین» و «لیندزی گراهام»، دو نماینده جمهوریخواه عضو کمیسیون نیروهای مسلح مجلس سنای ایالات متحده، نیز گزارش‌های اخیر درباره نامه اوباما به رهبر جمهوری اسلامی را «شرم آور» خوانده‌اند.

روز پنج شنبه، پانزده آبان، روزنامه «وال استریت جورنال» در گزارشی نوشت اوباما در ماه اکتبر طی نامه‌ای مخفیانه به خامنه‌ای به منافع مشترک ایران و ایالات متحده در نبرد با گروه حکومت اسلامی اشاره کرده و در نامه خود تصریح کرده که همکاری ایالات متحده و ایران در این مبارزه بسته به حصول توافقی طولانی مدت بر سر برنامه‌ هسته‌ای ایران در مهلت تعیین شده تا دوشنبه، سوم آذرماه است.

به نوشته «وال استریت جورنال» اوباما همچنین به خامنه‌ای اطمینان خاطر داده که حملات هوایی در سوریه رژیم بشار اسد – هم‌پیمان ایران – را هدف نخواهد گرفت.

در مقابل، «کریس ون هولن»، یک عضو دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده، از نامه نگاری اوباما به خامنه‌ای دفاع کرد.

وی ضمن مخالفت با «شرم آور» خواندن این نامه به شبکه «سی ان ان» گفت: «رئیس جمهوری همیشه از مجاری غیر رسمی استفاده می‌کند. برای اینکه به منافع مشترک ایران و ایالات متحده در شکست داعش پی ببرید لزومی ندارد که به ایران اعتماد کنید. من فکر می‌کردم سناتور مک‌کین و سناتور گراهام می‌خواستند برای شکست داعش هراقدام ممکنی را انجام دهند.»