آتش در حیفای اسرائیل مهار شد؛ بازداشت ۱۲ نفر به اتهام ایجاد حریق

منطقه‌ای در حومه حیفا

آتش‌نشانان اسرائیلی سرانجام روز جمعه، ۵ آذر، توانستند حریق را در شهر حیفا مهار کنند، اما آتش‌سوزی در دیگر مناطق اسرائیل بعد از چهار روز همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از آخرین اخبار پیرامون آتش‌سوزی‌های وسیع در اسرائیل نوشت که حدود ۶۰ هزار نفر به خاطر این آتش‌سوزی‌ها خانه‌های خود را ترک کرده و هنوز بازنگشته‌اند.

نیروهای پلیس نیز همچنان در شهر حیفا حضور سنگینی دارند، چرا که هنوز امکان آتش‌سوزی دوباره و گسترش آن به خاطر خشک‌سالی و وزش باد وجود دارد.

این گزارش می‌گوید که اگرچه آتش‌سوزی‌ها تلفاتی نداشته اما ده‌ها تن از افراد پلیس در نتیجه استنشاق دود دچار مشکل شده و به بیمارستان انتقال یافته‌اند.

در عین حال صدها خانه نیز ویران شده یا آسیب دیده‌اند.

دولت اسرائیل روز پنج‌شنبه از نیروهای ذخیره ارتش خود خواست که به کمک آتش‌نشانان و نیروهای پلیس بشتابند. همچنین کشورهای دیگر نیز با اعزام هواپیماهای اطفای حریق به کمک اسرائیل آمدند. با وجود این هنوز بیش از ده نقطه دیگر اسرائیل در آتش می‌سوزد.

روز جمعه سخنگوی پلیس اسرائیل اعلام کرد که یک دهکده کوچک در جنگل‌های اطراف اورشلیم شبانه تخلیه شده است. به گفته وی، چندین خانه در این دهکده دچار حریق شده است.

نیروهای امنیتی اسرائیل تاکنون در مجموع ۱۲ نفر را به اتهام ایجاد حریق دستگیر کرده‌اند. مقامات این کشور احتمال این را مطرح ساخته‌اند که مهاجمان عرب به طور عمدی این حریق را ایجاد کرده‌اند.

آتش‌سوزی‌ها چهار روز قبل از دهکده واحه السلام نزدیکی اورشلیم آغاز شد، منطقه‌ای که اسرائیلی‌ها و اعراب کنار هم زندگی می‌کنند.

آتش سپس در منطقه زخرون یعکف در ۳۵ کیلومتری حیفا، سومین شهر بزرگ اسرائیل، درگرفت و در نهایت نیز به حیفا رسید.

اسرائیل شش سال قبل نیز دچار یک آتش‌سوزی مهیب شد که شدتش در تاریخ این کشور بی‌سابقه بوده است. آن آتش‌سوزی که چهار روز ادامه یافت ۴۲ کشته برجای گذاشت.