خبرگزاری مهر: آزادی تعدادی از خبرنگاران اصلاح‌طلب بازداشتی

در موج جدید حملات به فعالان رسانه‌ای در ایران، ۱۴ روزنامه‌نگار بازداشت شدند. نام خبرنگاران آزادشده هنوز اعلام نشده است.

خبرگزاری مهر روز سه‌شنبه، ۹ بهمن، گزارش داد که تعدادی از روزنامه‌نگاران ایرانی اصلاح‌طلب که در روزهای اخیر بازداشت شده‌ بودند آزاد شده‌اند.

این رسانه بدون آن که به نام این روزنامه‌نگاران اشاره کند، نوشته است که برخی از آنها طی امروز، سه‌شنبه و شب گذشته از زندان اوین آزاد شده‌اند.

در همین حال نزدیکان برخی از این روزنامه‌نگاران بازداشتی در گفت‌وگو با رادیوفردا تاکید کردند که خبر آزادی آنها صحت ندارد.

تاکنون خبر آزادی مطهره شفیعی، خبرنگار روزنامه اصلاح‌طلب آرمان تایید شده است.

خانم شفیعی دوشنبه، هشت بهمن، به فاصله یک روز پس از بازداشت از زندان آزاد شد.

در تهاجم اخیر نیروهای امنیتی ایران به فعالان رسانه‌ای، ۱۴ روزنامه‌نگار بازداشت شدند که همگی آنها در رسانه‌های اصلاح‌طلبی مانند اعتماد، شرق، بهار، آسمان، ایلنا و آرمان کار می‌کنند.

جواد دلیری، پوریا عالمی، نسرین تخیری، پژمان موسوی، نرگس جودکی، ساسان آقایی، اکبر منتجبی، امیلی امرایی، صبا آذرپیک، میلادفدایی‌اصل، سلیمان محمدی، کیوان مهرگان و حسین یاخچی ۱۳ روزنامه‌نگار دیگر هستند.

مقامات نزدیک به حکومت ادعا کرده‌اند که اتهام این روزنامه‌نگاران همکاری با «ضدانقلاب» و «رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور» است.

محمدحسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران نیز گفته است که اتهام آنان «مطبوعاتی» نیست.

موج جدید حمله به روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای ایران با واکنش گسترده نهادهای بین‌المللی و گروه‌های سیاسی مواجه شده است. از جمله سازمان عفو بین‌الملل آن را محکوم کرد و خواستار آزادی همه روزنامه‌نگاران ایرانی شد که در یورش‌های اخیر نهادهای امنیتی به دفاتر رسانه‌های اصلاح‌طلب بازداشت شده‌اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز ضمن محکوم کردن این بازداشت‌ها، آن را نشانه‌ای از تشدید جنگ علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران علیه روزنامه‌نگاران دانست.

گزارشگران بدون مرز، ايران را بزرگ‌ترين زندان خاورميانه و يکی از سه زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران در سال ۲۰۱۲ معرفی کرده است.