وزارت خارجه آمریکا: کاهش تحریم‌ها متناسب با اقدامات تهران خواهد بود

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

وزارت امور خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه، ۲۴ مهر اعلام کرد که اختلافات واشینگتن و تهران بر سر رفع تحریم‌ها همچنان باقی است و اساسا هر تصمیم دولت آمریکا در این باره متناسب با اقدامات تهران خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ساعاتی پس از مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ گفت، واشینگتن و تهران توافقی ندارند که چه تحریم‌هایی باید لغو شود.

خانم ساکی سپس تاکید کرد که اگر هم قرار بر لغو تحریم‌ها باشد، تهران باید برنامه هسته‌ای خود را محدود کند.

دو روز مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ عصر چهارشنبه با انتشار بیانیه مشترکی به پایان رسید که در آن از طرح تهران برای حل مناقشه اتمی به عنوان «مشارکتی مهم در فرایند مذاکرات» یاد شده بود.

این طرح که هنوز رسانه‌ها از جزییات آن آگاه نشده‌اند، زمینه دور بعدی مذاکرات را در اواسط آبان ماه فراهم آورده است در حالی که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران تاکید می‌کند در مذاکرات بعدی کارشناسان تحریم، هیات ایرانی را همراهی خواهند کرد.

مقامات ایران پیش از این اعلام کرده‌ بودند که تهران تمایل دارد این مناقشه هسته‌ای تا کمتر از یک سال آینده حل و فصل شود، امری که در صورت وقوع به لغو تحریم‌های ایران منجر خواهد شد، اما در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید هنوز توافقی میان تهران و واشینگتن در این باره صورت نگرفته است.

جن ساکی همچنین گفت که دولت باراک اوباما هنوز تصمیم نگرفته است از کنگره آمریکا بخواهد از تصویب تحریم‌های اضافی علیه ایران خودداری کند.

با این حال چنان‌چه رویترز گزارش می‌دهد، از لحن سخنگوی وزارت خارجه آمریکا برمی‌آید که نسبت به مذاکرات ژنو دیدگاه مثبتی داشته است.

خانم ساکی با اشاره به این مذاکرات اظهار داشت: «ما تاکنون چنین گفت‌وگوهای فنی و دقیقی در این سطح [با ایران] نداشته‌ایم.»

وی سپس گفت که هیات ایرانی هر آن‌چه را که می‌خواهند در گام نخست و گام‌های بعد تا انتها انجام دهند، مشخص کرده‌اند.

جز این، سخنگوی کاخ سفید نیز طرح اتمی را «جدی» و «بسیار مفید» توصیف کرده است.

دیدگاه نایب‌رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ایران

اما مذاکرات دو روزه ژنو رضایت برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران را نیز به دنبال داشته از جمله منصور حقیقت‌پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که فضای مذاکرات را «مثبت» توصیف کرده است.

آقای حقیقت‌پور روز پنج‌شنبه، ۲۵ مهر به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، گفت: «اگرچه جزييات مذاكرات منتشر نشده، اما از شواهد مشخص است كه اين دوره از مذاكرات نسبت به گذشته، جدي‌تر و فني‌تر برگزار شده است.»

به گفته او، «توافق ايران و طرف‌هاي مذاكره كننده براي تشكيل سه كميته هسته‌اي، تحريم و علمي اقدام بي سابقه‌اي بوده كه نشان مي‌دهد اين دور از مذاكرات روندی رو به جلو داشته است».

جز این، آقای حقیقت‌پور از تعیین زمان برای دور بعدی مذاکرات نیز به عنوان یکی دیگر از وجوه مثبت مذاکرات ژنو یاد کرده است چرا که به گفته او «در گذشته چندين ماه طول مي كشيد تا زمان دقيق مذاكرات جديد و محل آن مشخص شود».

او در نهایت گفته است: «جنبه‌هاي مثبت اين دوره از مذاكرات نشان دهنده اراده جدي طرفين براي حل موضوع است كه اميدواريم با پذيرفتن حق غني‌سازي ايران و رفع تحريم‌ها به نتيجه خوبي برسد.»

دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان روزهای ۱۵ و ۱۶ آبان بار دیگر در شهر ژنو سوییس برگزار می‌شود در حالی که محمدجواد ظریف ابراز امیدواری کرده که مذاکرات آینده در سطح وزاری خارجه کشورها باشد.