مدیر فیس‌بوک: با رشد فعلی اینترنت وضع ضوابط اجتناب‌ناپذیر است‎

زاکربرگ برای دومین روز پیاپی به پرسش‌های سناتورهای آمریکا پاسخ گفته‌است

مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار و مدیر فیس‌بوک، می‌گوید با رشد فعلی اینترنت در جهان، وضع برخی ضوابط «اجتناب‌ناپذیر» است. فعالیت‌های شرکت آقای زاکربرک در ماه‌های گذشته جنجال‌برانگیز شده و خود او برای دومین روز پیاپی به پرسش‌های سناتورهای آمریکا پاسخ گفته‌است.

مدیر ۳۳ ساله فیس‌بوک ۲۲ فروردین برای دومین روز به نشست مشترک کمیته قضایی و کمیته بازرگانی سنای ایالات متحده رفته‌است. مارک زاکربرگ مدیر شرکتی‌ست که چند شبکه‌ اجتماعی و پیام‌رسان عمده با میلیاردها کاربر را تحت کنترل دارد. از او دعوت شده بود تا برای ادای توضیحات در مورد انتقال اطلاعات کاربرانش، در جلسه کنگره شرکت کند.

بنیان‌گذار فیس‌بوک گفته است «از منظر من، این‌طور نیست که اینترنت به هیچ ضابطه و مقرراتی نیاز ندارد، ولی معتقدم باید در مورد وضع این ضوابط با دقت عمل کرد».

آقای زاکربرگ گفته معیارهای تدوین‌شده توسط اتحادیه اروپا، سخت‌گیرانه‌تر از ضوابطی‌ست که فیس‌بوک در حال حاضر آن‌ها را اجرا می‌کند، و مقررات اتحادیه اروپا می‌تواند به‌عنوان یک نمونه، در آینده، به‌کار ایالات متحده بیاید.

اشاره مدیرعامل فیس‌بوک به «آیین‌نامه کلی برای پاسداری از داده‌ها» است که قرار است از ۲۴ مه به مرحله اجرا درآید و هدف از آن «پاسداری از داده‌ها و حریم شخصی شهروندان در فضای مجازی، داخل مرزهای اتحادیه اروپا» عنوان شده‌است.

زاکربرگ در نخستین جلسه کمیته‌های سنا گفته بود شرکت او درگیر یک «مسابقه تسلیحاتی» با عوامل تحت حمایت دولت روسیه است و لازم است برای افزایش توانایی‌های آن، سرمایه‌گذاری بیشتری شود.

فیس‌بوک در پایان هفته پیش مقررات تازه‌ای را برای استفاده از این شبکه مجازی تدوین کرد؛ برای نمونه از این پس شرکت‌های آگهی‌دهنده به فیس‌بوک باید علاوه بر آدرس کامل، مدارک شناسایی از سوی نهادهای معتبر ارائه کنند. همچنین قرار است هویت صاحبان صفحات بزرگ و پرطرفدار، بررسی شود و کاربرانی که هویتشان غیر قابل تایید باشد، دیگر اجازه انتشار مطالب را نخواهند یافت. گفته شده یکی از اهداف این اقدامات، جلوگیری از دخالت خارجی در انتخابات در دیگر کشورها است.

جامعه اطلاعاتی آمریکا، دولت روسیه را متهم به حملات سایبری، استفاده از فضای مجازی، انتشار خبرهای دروغین و نظیر این‌ها، با هدف جهت‌دهی به افکار عمومی در انتخابات آمریکا کرده‌است. روسیه این اتهام‌ها را رد کرده‌است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و اسوشیتدپرس|ت.ت|خ.ک|