تداوم مخالفت اصولگرایان با لایحه پالرمو در آخرین روز مهلت گروه ویژه اقدام مالی

یک روز پیش از پایان مهلت گروه ویژه اقدام مالی به ایران، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و تعدادی از امامان جمعه به دو لایحه مرتبط با این مقررات حمله کردند و تجمع‌هایی نیز در برخی از نمازهای جمعه برگزار شد.

به گزارش وب‌سایت باشگاه خبرنگاران جوان، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز جمعه ۲۶ بهمن، گفت که در کانال مالی اروپا، ایران امکان دریافت پول نفت به صورت مستقیم را ندارد و در ازای آن می‌تواند، غذا و دارو دریافت کند.

وی اضافه کرد: «اروپایی‌ها حتی حاضر نیستند پول خود ما را به ما بدهند بعد می‌گویند شما بیاید با ما همکاری مالی داشته باشید و برای همین است که ما به این تقاضاها در مسئله سی اف تی و پالرمو مشکوک هستیم و از دولت و مجلس خواسته‌ایم به صراحت به ابهامات مجمع تشخیص پاسخ دهند».

گروه ویژه اقدام مالی، اف‌ای‌تی‌اف، ۲۷ مهرماه ضمن ابراز تأسف از این که هنوز اکثر موارد مربوط به تعهدات ایران حل‌ناشده باقی مانده است، در عین حال تعلیق ایران از فهرست سیاه این گروه را برای چهار ماه دیگر تمدید کرد که مورد استقبال مقام‌های جمهوری اسلامی قرار گرفت.

در حالی که مهلت این گروه فردا به پایان می رسد، دو لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم، هنوز در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب نشده است.

در همین حال غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت که قرار است این نهاد روز شنبه نظر نهایی خود را درباره لایحه پالرمو اعلام کند.

یک روز پیش از این جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، تعدادی از امامان جمعه علیه این لوایح سخن گفتند و تجمع‌هایی در نمازهای جمعه و برخی از مساجد تعدادی از شهرهای ایران برگزار شد.

از جمله رسول فلاحتی، امام جمعه رشت، در مخالفت با این دو لایحه گفت که «اروپایی‌ها وضع قوانین ننگین علیه ایران را در دستور کار قرار داده‌اند».

هادی روحانی، امام جمعه بابل، نیز در جمع گروهی از معترضان به این لایحه که در یکی از مساجد این شهر تحصن کرده بودند حضور پیدا کرد.

خبرگزاری تسنیم و فارس، وابسته به سپاه پاسداران، نیز روز جمعه مصاحبه‌هایی را علیه این دو لایحه منتشر کردند.

تعدادی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله احمد توکلی پیش از این پیش‌بینی کرده بودند که این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شوند.

با این حال آقای توکلی مدتی بعد از این پیش‌بینی در مخالفت با این لوایح سخن گفت.

وی روز جمعه نیز تاکید کرد: «اگر ما به اف‌ای‌تی‌اف هم بپیوندیم مشکلات حل نخواهد شد، چون ریشه مشکلات داخلی است، خودشان هم می‌گویند معلوم نیست با این کار وضعیت بهتر شود. بعد هم گفتند ما نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم! خب اگر نمی‌توانید استعفا بدهید.»

پیش از این مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعلام کرده بود که به دلیل موافقت با این لوایح به «قتل تهدید» شده است.

در همین حال محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید در توییتر خود با اشاره به ارسال پیامک‌های تهدید آمیز به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت که اعضای این نهاد «تحت تأثیر این جوسازی‌ها قرار نمی‌گیرند و آنچه وظیفه شرعی و ملی آنهاست را در خصوص لایحه پالرمو انجام می‌دهند».

با وجود مخالفت قبلی آیت‌الله خامنه‌ای، در جلسه علنی ۱۵ مهر ماه مجلس نامه‌ای از او قرائت شد که گفته بود «با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم».

با استفاده از خبرگزاری‌های ایرنا ایسنا فارس تسنیم و وب‌سایت‌های باشگاه خبرنگاران جوان و خبر آنلاین ؛ ا.م / خ