رئیس دادگستری استان فارس: تعیین تکلیف متهمان اعتراضات اخیر تا دو روز آینده

عفو بین الملل می‌گوید، دستکم ۱۵ نفر در اعتراضات آبان ماه در استان فارس کشته شده‌اند. (اعتراضات اخیر در شیراز)

کاظم موسوی، رئیس دادگستری استان فارس دوشنبه چهارم آذر گفته است که تا دو روز آینده پرونده‌های دستگیر شدگان در اعتراضات اخیر در استان فارس تعیین تکلیف و برای متهمان قرار مجرمیت صادر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، کاظم موسوی با حضور در زندان مرکزی شیراز ضمن دیدار با شماری از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر اظهار داشت: «در دادسرا با تعیین شعب ویژه ؛ بازپرس های مجرب پرونده ها را بررسی می کنند و در سراسر استان نیز با صدور بخشنامه ای به دادستان های حوزه های قضایی تأکید شده است تا در دو روز آینده پرونده های دستگیر شدگان حوادث اخیر را تعیین تکلیف و برای مقصرین قرار مجرمیت صادر نمایند.»

رئیس کل دادگستری استان فارس به شمار بازداشت شدگان در استان فارس یا شهر شیراز اشاره‌ای نکرده است. وی همچنین مشخص نکرده است که آیا بازداشت شدگان به وکیل و مشاوره حقوقی دسترسی دارند یا نه.

طی روزهای برخی نسبت به وضعیت بازداشت شدگان اعتراضات اخیر ابراز نگرانی کرده بودند. رئیس شورای اسلامی شهر ری، روز دوشنبه از شرایط بسیار سخت معترضان زندانی خبر داد و گفت که «زندانفشافویه امکانات لازم را ندارد».

وب‌سایت محلی «شیرازه» روز ۲۷ آبان به نقل از یک مقام امنیتی که نامش اعلام نشده از بازداشت ۱۰۰ نفر در شیراز خبر داده بود.

در همین حال بر اساس گزارش‌های رسیده به رادیو فردا، تاکنون حداقل ۳۰۰ نفر در اعتراضات استان فارس بازداشت شده‌اند و تعداد افراد بازداشت شده رو به افزایش است.

رهام‌بخش حبیبی، فرمانده پلیس استان فارس روز دوشنبه گفته است که ۱۵ معترض دیگر در شیراز بازداشت شده‌اند.

عفو بین الملل نیز می‌گوید، دستکم ۱۵ نفر در اعتراضات آبان ماه در استان فارس کشته شده‌اند.

جمع‌بندی رادیوفردا از اظهار نظرهای پراکنده مقامات رسمی و نیز گزارش‌های نهادهای حقوق بشری حاکی است که در اعتراض‌های اخیر ایران دستکم ۴۸۰۰ نفر در ۱۸ استان ایران بازداشت شد‌ه‌اند.