خبرهای ضد و نقیض از مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران و انتقاد شدید امام‌جمعه

در حالی که دو مقام رسمی در ایران از «مهار شدن» آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران (قره‌داغ) خبر داده‌اند، یک مقام سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید از بعدازظهر جمعه آتش‌سوزی دیگری در روستای اویلق در این منطقه آغاز شده است.

خبر مهار آتش‌سوزی در ارسباران را محمدباقر هنربر، مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی، و جمشید محبت‌خانی، فرمانده «یگان محیط زیست» ایران، اعلام کرده‌اند.

به گفته محمدباقر هنربر، «به کمک هلی‌کوپترهای هلال احمر و ارتش خاموش شد» و هلی‌کوپترها در حال «لکه‌گیری هستند».

با این حال حمید ظهرابی، معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست ایران، عصر جمعه گفت: آتش‌سوزی در روستای اویلق شروع شده و «نیروها در حال اطفای آن هستند».

این مقام سازمان محیط زیست همچنین با اشاره به اینکه «عمدی بودن حریق تا حد زیادی ثابت شده است»، از بازداشت «چند فرد مشکوک» خبر داد.

از سوی دیگر امام جمعه تبریز از عملکرد ستاد مدیریت بحران بشدت انتقاد کرد.

محمدعلی آل هاشم، امام جمعه تبریز، در خطبه‌های نماز جمعه این شهر گفت: «اگر ستاد مدیریت بحران کشور، سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی اختلافی با سایر سازمان‌ها دارند، گناه مردم و جنگل‌ها چیست؟»

امام جمعه تبریز همچنین با اشاره به اینکه «نزدیک ۳۰۰ هکتار از جنگل‌های ارسباران که از بکرترین جنگل‌های دنیاست سوخت و نیروها نمی‌توانند اطفا کنند» گفت: «ستاد مدیریت بحران می‌گوید که هلی‌کوپترهای موجود دستگاه آب‌پاش ندارد، اگر ستاد مدیریت بحران نتواند، پس وظیفه چه کسی است؟»

آتش‌سوزی‌های پراکنده در جنگل‌های ارسباران، در استان آذربایجان شرقی، از روز دوشنبه آغاز شد و به نوشته ایسنا، «به دلیل وزش باد شدید، از روز پنج‌شنبه مناطق وسیع‌تری را در بر گرفت».