مکرون از ایران خواست که با ازسرگیری توافق هسته‌ای موافقت کند

کاخ الیزه اعلام کرد که امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، روز شنبه ۳۰ بهمن با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، صحبت کرده و از او خواسته است که با از سرگیری توافق هسته‌ای وین، موسوم به برجام، موافقت کند.

بر اساس اطلاعیه ریاست جمهوری فرانسه، آقای مکرون در این تماس تلفنی که یک ساعت و نیم به درازا انجامیده است به آقای رئیسی گفته که اعتقاد دارد مذاکرات با توجه به منافع طرفین به راه‌حل نهایی رسیده و ایران باید از این فرصت برای حفط توافق هسته‌ای و جلوگیری از وقوع یک بحران بزرگ استفاده کند.

ساعاتی پیش از این، خبرگزاری دولتی ایرنا گزارشی از تماس تلفنی روسای جمهور ایران و فرانسه منتشر کرده بود که بیشتر به شرح اظهارات طرف ایرانی اختصاص داشت.

بر اساس این گزارش، آقای رئيسی به آقای مکرون گفته است که ایران برای پیشبرد مذاکرات منجر به احیای برجام جدی است و او همچنین شروطی مانند «لغو تحریم‌ها، ارائه تضمین معتبر و بسته شدن مسائل و ادعاهای سیاسی» مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران را لازمه رسیدن به توافق دانسته است.

با این حال در همین روز شنبه اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، نیز با اشاره به افزایش شانس دستیابی به توافق هسته‌ای تاکید کرد که «اکنون انتخاب با رهبری ایران است. و این آزمونی برای آنهاست».

با استفاده از گزارش‌های‌ خبرگزاری رویترز، ایرنا و رادیو فردا؛ س.ن