شهروند فرانسوی زندانی در مشهد به ابراهیم رئیسی نامه نوشت

بنجامین بری‌یر

بنجامین بری‌یر، شهروند فرانسوی که از نزدیک به سه سال پیش در زندان وکیل‌آباد مشهد زندانی است، به ابراهیم رئیسی نامه نوشت و خواستار آزادی خود شد.

بلاندین بری‌یر، خواهر این زندانی سیاسی، نسخه‌ فرانسوی‌زبان این نامه را منتشر کرده است.

خانم بری‌یر به خبرگزاری فرانسه گفت که نامه برادرش به زبان فارسی برای نگهبانان زندان فرستاده شده تا به دست رئیسی برسد.

بنجامین بری‌یر در این نامه به رئیسی یادآوری کرده که از سوی دادگاه تجدیدنظر تبرئه شده، اما هنوز همچنان در زندان به سر می‌برد.

پیشتر فیلیپ ولان وکیل این شهروند فرانسوی اعلام کرده که دادگاه تجدیدنظر برای پرونده آقای بری‌یر روز پانزدهم فوریه، حدود دو هفته پیش، برگزار شد و پس از صدور حکم تبرئه، دادگاه روز بعد دستور «آزادی فوری» بری‌یر را صادر کرد.

بیشتر در این باره: وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگو با امیرعبداللهیان خواستار آزادی «هفت گروگان فرانسوی» شد

اما به گفته این وکیل دادگستری، بری‌یر همچنان «از سوی سپاه پاسداران در زندان نگاه داشته» شده است.

این زندانی سیاسی در نامه‌اش به رئیسی گفته که برای نشان دادن استقلال نظام قضایی «با عمل و نه گفتار» زمینه آزادی او را فراهم آورد.

آقای بری‌یر به اتهام جاسوسی به هشت سال زندان محکوم شده بود.

وکیل او گفته که در این شرایط، نگهداری موکلش در زندان وکیل‌آباد مشهد یک «خشونت روانی باورنکردنی» علیه او و خانواده‌اش است.

حکم تبرئه این فرانسوی زندانی در ایران در حالی است که چند روز پیش نیز فریبا عادلخواه، شهروند فرانسوی-ایرانی از زندان آزاد شد، اما هنوز مشخص نیست که او اجازه خروج از کشور را دریافت کرده یا نه.

در مجموع اکنون شش فرانسوی در ایران در زندان هستند و فرانسه در ماه‌های اخیر بارها «دیپلماسی گروگان‌گیری» جمهوری اسلامی را محکوم کرده است.

جمهوری اسلامی متهم است که با بازداشت خودسرانه شهروندان خارجی یا شهروندان دوتابعیتی در تلاش برای اعمال فشار بر کشورهای خارجی در جهت برآورده کردن خواسته‌های خود است.