وزیر دفاع اسرائیل «محرمانه» به آذربایجان سفر کرد

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در سفری محرمانه از جمهوری آذربایجان بازدید کرد، رخدادی که خبر آن روز دوشنبه ۱۱ مهر تنها زمانی اعلام شد که او به اسرائیل بازگشته بود.

رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند که بنی گانتز در این سفر اعلام نشده اما «رسمی»، با الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان، درباره «تغییرات خاورمیانه» در پی پیمان‌های صلح ابراهیم و مسائل دیگر، با هدف «عمق بخشیدن به همکاری‌های دو کشور» گفت‌وگو کرده است.

به نوشته وای.نت، آقای گانتز به بهبود روابط اسرائیل با ترکیه نیز اشاره کرده است.

ترکیه حامی پرقدرت جمهوری آذربایجان در درگیری‌های نظامی آن کشور با ارمنستان در سال‌های اخیر بوده است.

آذربایجان نیز تایید کرده بود که در جریان نبردهایش با ارمنستان از یاری‌های نظامی اسرائیل برخوردار بوده و از جمله پهپادهای انتحاری اسرائیل عملکرد قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند.

به نوشته وای.نت، آقای گانتز به رئیس جمهوری آذربایجان گفت اسرائیل برای روابط راهبردی فیمابین اهمیت قائل است و تداوم این همکاری‌ها را در راه «صلح و ثبات منطقه و جهان» الزامی می‌داند.

وزیر دفاع اسرائیل با سپهبد زاکر حسن‌اف، همتای آذری خود نیز دیدار کرده که جزییاتی از مذاکرات آن‌دو منتشر نشده است.

در حالی که دولت‌های دو کشور از ۳۰ سال پیش دارای روابط رسمی هستند، دلیل محرمانه ماندن سفر وزیر دفاع اسرائیل به باکو معلوم نیست.

کارشناسان منطقه و بسیاری از کارشناسان اسرائیلی همواره گفته‌اند که مهم‌ترین اهمیتی که اسرائیل برای آذربایجان قائل است، هم‌مرز بودن آن با ایران است.

آذربایجان با وجود روابط عمیق نظامی و امنیتی و تجاری با اسرائیل هنوز در این کشور سفارتخانه ندارد اما سفارت اسرائیل در باکو یکی از دفاتر نمایندگی سیاسی مهم اسرائیلی در منطقه است.

جرج دیک، سفیر اسرائیل در باکو که یک دیپلمات عرب مسیحی است، درگیری‌های مستمر لفظی با سید عباس موسوی، سفیر ایران در آذربایجان دارد.