پنهان در ملأ عام: فعالان حقوق همجنسگرایان در جام جهانی

شش فعال حقوق همجنسگرایان در خیابان های روسیه با پوشیدن لباس تیم های ملی اسپانیا، هلند، برزیل، مکزیک، آرژانتین و کلمبیا به رنگ پرچم رنگین کمان، نماد همجنسگرایان، درآمدند. 

 

این فعالان اجتماعی که در وبسایتی با عنوان «پرچم پنهان» پروژه خود را توضیح داده‌اند با پوشیدن لباس تیم‌های ملی خود سعی کرده‌اند کسی به آنها شک نکند.‌
 

آنها عکسی در نزدیکی یک پلیس روس گرفته‌اند. شاید این پلیس فکر کرده که یک هوادار هلند، که نتوانسته به جام جهانی راه پیدا کند، در روسیه چه می‌کند
 

این هم عکس آنها روی یک یادمان جنگ جهانی دوم در کنار کاخ کرملین در مسکو 

 

آنها در یک بار در کنار مجسمه بزرگ لنین هم عکس گرفتند. الوی پیِروزان جونیور از برزیل که لباس زرد تیم ملی کشورش را پوشیده می‌گوید دوست پسرش به او درباره خطرات اعتراض به وضعیت همجنسگرایان در روسیه هشدار داده اما او نگران خطرات در این زمینه نیست و این پروژه‌ای است که علاقمند است در آن مشارکت داشته باشد چون این «پروژه دیگران را به عشق ورزیدن فرا می خواند».

این هم عکسی در یکی از ایستگاههای متروی مسکو زیر مجسمه ماکسیم گورکی نویسنده دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق
 

این گروه که در حوزه‌های مختلف فعال هستند تصمیم به نشان دادن «یواشکی» این پرچم گرفتند چرا که می‌گویند همجنسگرایی در روسیه جرم است و برخی اوقات با حکم زندان همراه است.

«ما از این فرصت که روسیه میزبان جام جهانی است و همچنین این ماه «پراید» (اطلاع‌رسانی در زمینه همجنسگرایی) است استفاده کردیم که از رفتار آنها انتقاد کنیم و پرچم رنگین کمان را در روز روشن به خیابانهای روسیه بیاوریم، در مقابل مقام‌های روسیه، جامعه روسیه و همه دنیا. ما این پرچم را با افتخار حمل  می کنیم»

در روسیه قانونی علیه همجنسگرایی وجود ندارد اما در سال ۲۰۱۳ دومای روسیه قانونی تصویب کرده که اشاعه «پروپاگاندا درباره روابط جنسی غیرمتعارف» به افراد زیر سن قانونی را ممنوع می‌کند. 
 

این عکس با گروهی دانش آموز روس در روز فارغ التحصیلی آنها از مدرسه و البته بدون آنکه آنها از کارزار این فعالان اطلاع داشته باشند 
 

وقتی این عکس‌ها روز ۱۸ تیر بر روی وبسایت رِدیت منتشر شد واکنش‌ها به آن متفاوت بود 


 

بیشتر کسانی که نظر دادند از این ابراز عقیده تصویری ستایش کردند اما برخی هم از اینکه این گروه در روسیه رسم مهمان بودن را به جا نیاوردند خوششان نیامده بود 

 

معلوم نیست که آیا این شش نفر هنوز در روسیه هستند یا خیر 
 

گروهی از فعالان در جریان مسابقات جام جهانی در کشورشان، به صورت «یواشکی» پرچم رنگین کمانی همجنسگرایان را به نمایش گذاشته‌اند.