آلمان کنترل یک پالایشگاه بزرگ روسی را در دست گرفت

آلمان کنترل یک پالایشگاه بزرگ روسی را که تامین‌کننده ۹۰ درصد سوخت خودروها در برلین است، در دست گرفته و مذاکرات برای کنترل سه شرکت عمده واردکننده گاز روسیه را نیز آغاز کرده است.

وزارت اقتصاد آلمان به‌رغم خطر تلافی‌جویی کرملین روز جمعه ۲۵ شهریورماه اعلام کرد کنترل پالایشگاه «شودت» را که یکی از واحدهای پالایشگاهی شرکت ملی نفت روسیه، روس‌نفت، است در دست گرفته و تحت سرپرستی آژانس ملی مدیریت شبکه انرژی قرار داده است.

واحدهای پالایشگاهی روس‌نفت سهمی ۱۲ درصدی در تامین محصولات نفتی آلمان دارند.

طی هفته‌های گذشته واحدهای پالایشگاهی این شرکت روسی به خاطر کاهش واردات نفت روسیه توسط آلمان، تولید محصولات نفتی خود را کاهش داده بودند و دولت آلمان می‌گوید برای حفظ امنیت انرژی کشور تصمیم گرفته است کنترل پالایشگاه شودت را در دست بگیرد.

آلمان در نظر دارد تا پایان سال جاری خرید نفت روسیه را متوقف کند و بدین ترتیب، پالایشگاه شودت نفت دیگر کشورها را پالایش خواهد کرد.

هم‌زمان دولت آلمان مذاکرات برای تحت کنترل قرار دادن شرکت‌های گازی متعلق به روسیه را آغاز کرده است.

آلمان در نظر دارد کنترل سه شرکت عمده واردکننده گاز روسیه شامل یونیپر، وی‌ان‌جی و گازپروم آلمان را در دست بگیرد و بخش مهمی از سهام آنها را خریداری کند.

دولت آلمان می‌خواهد بیش از نیمی از سهام یونیپر، یکی از زیرمجموعه‌های شرکت فنلاندی فورتوم را که بزرگترین شرکت واردکننده گاز روسیه به آلمان است، خریداری کند.

آلمان اخیرا بسته‌ای ۱۹ میلیارد یورویی برای جبران زیان شرکت‌ها از بابت قطع واردات گاز روسیه اختصاص داد، اما یونیپر می‌گوید این بسته کمکی برای جبران زیان‌هایش کافی نیست.

روسیه طی سال جاری صادرات گاز به آلمان را به شدت محدود کرده و اخیر خط لوله «نورد استریم ۱» را که از طریق آن طریق گاز روسیه راهی آلمان می‌شد، غیرفعال کرده، موضوعی که باعث زیان شرکت‌های واردکننده گاز روسیه به آلمان شده است.

آلمان در سال گذشته ۵۵ درصد از گاز مصرفی خود را از روسیه تامین کرد، اما در سال جاری این رقم به زیر ۱۰ درصد رسیده و اکنون نیز در نظر دارد واردات گاز از روسیه را به کلی متوقف کند.

بعد از تحت کنترل قرار گرفتن این شرکت‌های گازی در آلمان، آنها از منابعی غیر از روسیه اقدام به واردات گاز خواهند کرد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و بلومبرگ؛ د.خ/س.ن