سیپری: ایران با افزایش هزینه‌های نظامی خود به جایگاه ۱۴ در جهان رسیده است

رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در روز ۲۹ فروردین ۱۴۰۱

موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم موسوم به «سیپری» می‌گوید که هزینه‌های دفاعی کشورهای جهان رکورد تازه‌ای زده است و همزمان از افزایش هزینه‌های نظامی ایران در سال ۲۰۲۱ خبر داد.

بر اساس گزارش سیپری که روز دوشنبه پنجم اردیبهشت منتشر شد، هزینه‌های نظامی ایران در سال گذشته با ۱۱ درصد افزایش به بیش از ۲۴ میلیارد دلار رسید.

این گزارش می‌افزاید ایران که در سال ۲۰۲۰ در رتبه هجدهم جهان قرار داشت، و در سال ۲۰۲۱ با چهار پله صعود از نظر مخارج نظامی، در جایگاه ۱۴ قرار گرفته است.

سیپری می‌گوید که هزینه‌های دفاعی جهان در سال ۲۰۲۱ میلادی دوباره افزایش یافت و برای نخستین بار از مرز دو تریلیون دلار گذشت.

موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم افزوده است: با تعدیل تورم، هزینه‌های دفاعی در سال گذشته ۷/۰ درصد رشد کرد و به دو تریلیون و ۱۱۳ میلیارد دلار رسید.

بر اساس این گزارش، ایالات متحده با ۸۰۱ میلیارد دلار و ۳۸ درصد از مخارج نظامی جهان، جمهوری خلق چین به‌رغم نبود داده‌ها و به طور تخمینی با ۲۹۳ میلیارد دلار و ۱۴ درصد از مخارج نظامی جهان، هند با بیش از ۷۶ میلیارد دلار، بریتانیا با بیش از ۶۸ میلیارد دلار و روسیه با نزدیک به ۶۶ میلیارد دلار، پنج کشور دارای بالاترین هزینه‌های نظامی در جهان بوده‌اند.

بر اساس گزارش سیپری/ک.ر