سازهای «خداحافظی از صحنه» برای گوگوش کوک شدند

کنسرت گوگوش در تابستان ۹۶ در ایروان

گوگوش ستاره موسیقی پاپ ایران با انتشار ویدیویی گفته است که با «صحنه»، «سرزمین استعدای‌اش» خداحافظی می‌کند.

نیمه‌های تابستان امسال خانم گوگوش از برگزاری تور کنسرت‌هایش با عنوان «فصل آخر» در تعدادی از شهرهای اروپایی خبر داده بود.

Your browser doesn’t support HTML5

کوک سازهای خداحافظی گوگوش از صحنه

اما انتشار این ویدئو، نشان می‌دهد که شاه‌ماهی موسیقی پاپ ایران آنگونه که گفته است «تصمیم دشواری» گرفته است.

تصمیمی که به تأیید او، «درست و منطقی» است. با این حال این خواننده و هنرپیشه جایی هم برای تأمل مخاطبان آثارش گذاشته، وقتی می‌گوید «اگر دست» خودش بود «خداحافظی نمی‌کرد».

گوگوش در ۲۳ سال گذشته حضوری پابرجا در صحنه داشت تا بلکه ۲۱ سال سکوت اجباری ماندن در ایران تحت حکومت جمهوری اسلامی را جبران کند.

بیشتر در این باره: شاید به بلوغ رسیده‌ایم؛ گفت‌وگو با گوگوش

حضور دوباره او بر صحنه تورنتو، همزمان با انتشار آلبوم متفاوت «زرتشت» که گوگوش را آوانگارد اما متمایز از گذشته می‌کرد، کلام مسعود کیمیایی که با تخلص نصرت فرزانه در این آلبوم حضور داشت در کنار ملودی‌های بابک امینی و تک‌آهنگ بابک بیات، موسیقی پاپ ایرانی و مرکز آن لس‌آنجلس را در معرض نسیم ملایمی قرار داد.

این روند در همکاری‌های بعدی او با شهیار قنبری، زویا زاکاریان، اردلان سرفراز، منوچهر چشم‌آذر، فرید زلاند، شوبرت آواکیان و مهرداد آسمانی تکوین یافت و به انتظارهای جمعی مخاطبانش نزدیک‌تر شد.

پس از همکاری‌های پر فراز و نشیب، با موفقیت آلبوم «دنیای این روزای من» با صدای داریوش، گوگوش با روزبه بمانی و علیرضا افکاری، تیم تولیدکننده آن، آلبوم «اعجاز» را منتشر کرد.

در سال‌های پایانی حضور بر صحنه، مخاطبان گوگوش، این بخت را داشتند تا ستاره محبوبشان را بار دیگر در کنار حسن شماعی‌زاده و مارتیک ببینند و تجربه شنیدن کارهای سیاوش قمیشی را با صدای او داشته باشند.

بیشتر در این باره: «ترک گوشه‌نشینی»، حدیث نفس کوروش یغمایی

خواننده‌ای که در آغاز اعتراض‌های سال ۱۴۰۱، صحنه برنامه‌های هنری‌اش را به میدانی برای بیان حرف های معترضان تبدیل کرده بود، در آستانه سالگرد این اعتراض‌ها، قصد دارد صحنه را وا‌بگذارد، اما او می‌گوید فصل آخر، آخرین ایستگاهش نیست: «باشد که آخرین ایستگاه همان جایی باشد که باید، جایی که من هنوز متولد نشده بودم. اما قمر آواز می‌خواند. باشد که ایستگاه آخر این فصل، فصل آزادی صدای آواز زن که هیچ؛ روز آزادی ایران و ایرانی باشد. هنوز، همیشه و تا خود پیروزی، زن، زندگی، آزادی».

پیشتر شهرام شب‌پره اعلام کرد که از صحنه خداحافظی می‌کند، کوروش یغمایی هم اعلام کرده است که پس از انتشار آخرین آلبوم‌هایش در خارج از ایران از دنیای حرفه‌ای موسیقی کناره‌گیری می‌کند.