حمله روزنامه‌نگار حکومتی به سینماگران زنِ معترض، در سکوت خانه سینما

محسن مهدیان، مدیرعامل موسسه همشهری

همزمان با سکوت خانه سینما و سایر اصناف وابسته به سینمای در برابر بیانیه سینماگران زن درباره «خشونت و آزار جنسی» در محیط کار، مدیر عامل موسسه همشهری این زنان معترض را «طوطیان نولیبرال وطنی» خطاب کرد.

محسن مهدیان،‌ از مدیران سابق در خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه و مدیرعامل کنونی همشهری، روز جمعه، ۱۲ فروردین، در توییتی اعتراض زنان سینماگر ایران را تقلیدی از کارزار «من هم» (Me too) دانست که توسط «بازیگران زن هالیوود درباره آزار جنسی» به راه افتاد.

او نوشت: «از هالیوودی شدن سینمای ایران، تبعیض و تعرضش به ما رسید.»

او در ادامه بدون توجه به انتقاد سینماگران زن آنها را به تقلید از غرب متهم کرده و افزود: «نسخه‌های تقلیدیِ طوطیان نولیبرال وطنی همین اندازه کاریکاتوری است» و درباره زنان معترض سینمای ایران گفت که «از غربی شدن به رسوبات لجنزارش هم نمی‌رسند».

در همین زمینه خبرگزاری فارس روز جمعه در مطلبی ضمن تایید «فساد و فضای سیاه حاکم بر سینما و پشت‌ صحنه آن» آورده بود که «این ناهنجاری به قدری آزاردهنده شده که زنان سینماگر را به ستوه آورده است».

ده‌ها تن از زنان دست‌اندرکار سینما در ایران روز پنج‌شنبه، ۱۱ فروردین، با انتشار بیانیه‌ای به رواج «خشونت و آزار جنسی» در محیط‌ کار خود اعتراض کردند و خواستار مجازات متخلفان شدند.

ده‌ها سینماگر زن بیانیه خود را مستقیما خطاب به خانه سینما نوشته بودند، با این حال پس از دو روز این نهاد سینمایی هنوز هیچ واکنشی به این بیانیه نشان نداده است.

بیشتر در این باره: اعتراض سینماگران زن به «رواج» خشونت و آزار جنسی؛ خانه سینما «کمیته مستقل تشکیل دهد»

مدیرعامل خانه سینما در حال حاضر منوچهر شاهسواری است و محمدعلی نجفی ریاست هیئت‌ مدیره را بر عهده دارد. اعضای هیئت‌ مدیره نیز بدون حتی یک عضو زن عبارت‌اند از آتیلا پسیانی، روانبخش صادقی، پژمان مظاهری‌پور، بهمن اردلان، علی قائم‌مقامی، علی نیک‌رفتار، مرتضی شایسته، کامران ملکی، مسعود شرفی‌کیا و علیرضا نجف‌زاده.

اعتراض مکتوب سینماگران زن ایران به خشونت و آزار جنسی چند روز پس از آن منتشر شد که انجمن صنفی برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینما در حمایت از سمیه میرشمسی، دستیار کارگران و افشاگری‌ او درباره آزار کلامی و جنسی از سوس فرهاد اصلانی، بازیگر مشهور ایرانی، بیانیه صادر کرد.

پیشتر نیز شماری از بازیگران زن سینما و تلویزیون ایران از وجود فساد اخلاقی در این عرصه که منجر به بیکار شدن شمار قابل توجهی از زنان هنرمند شده است، انتقاد کرده بودند.

در پی شکل‌گیری جنبش «من هم» در ایران از تابستان ۱۳۹۹ که در پی آن قربانیان ایرانی تجربه‌‌ خود از آزار جنسی را در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه توئیتر به اشتراک گذاشتند، نام‌های آشنایی از میان مردان عرصه سینما، تلویزیون و موسیقی و نقاشی مطرح شد.‎​

این نخستین بار نیست که واکنش یا عدم واکنش خانه سینما به اتفاقی مهم در کشور این چنین جلب نظر می‌کند.

در دی‌ماه سال گذشته نیز خانه سینما در واکنش به مرگ بکتاش آبتین، نویسنده و فیلمساز، در زندان بیانیه‌ای صادر کرد که اعضای این نهاد را «شرمگین و خجالت‌زده» کرد.