تظاهرات «صدها هزار نفر» در اسرائیل در اعتراض به برنامه اصلاحات قضایی

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند روز شنبه پنجم فروردین در دوازدهمین هفته متوالی، صدها هزار نفر در شهرهای محتلف این کشور علیه برنامه دولت بنیامین نتانیاهو برای اصلاحات در نظام قضایی دست به تظاهرات زدند.

قرار است پارلمان این کشور هفته آینده بخش‌های کلیدی این لایحه را مورد بررسی قرار دهد.

تایمز اسرائیل می‌گوید، در تظاهرات اصلی در روز شنبه در تل آویو در حدود ۲۰۰ هزار نفر در خیایان «کاپلان» علیه این لایحه دست به تظاهرات زدند.

شماری از چهرهای مدنی و سیاسی در این تظاهرات علیه برنامه دولت بنیامین نتانیاهو سخنرانی کردند.

طبق این گزارش، ده‌ها هزار نفر دیگر نیز در شهرهای مختلف اسرائیل از جمله شهرهای بزرگی مانند اورشلیم، حیفا و بئرشبا در تظاهرات اعتراضی شرکت کردند.

سازمان دهندگان تظاهرات مدعی هستند در روز شنبه بیش ۶۰۰ هزار نفر در این تظاهرات شرکت کردند. اما رسانه‌ها می‌گویند این تعداد هنوز به طور مستقل مورد تایید قرار نگرفته است.

شماری از تظاهرکنندگان نیز اقدام به بستن بزرگراه‌ها کردند که پلیس با استفاه از آب‌پاش این مسیرها را باز کرد. گفته می‌شود پلیس دستکم ۴۴ تظاهرکننده را در این ارتباط در سراسر کشور بازداشت کرده است.

این دوازدهمین شنبه متوالی است که معترضان در سراسر اسرائیل علیه لایحه جنجالی دولت راست‌گرای اسرائیل برای محدود کردن قدرت قوه قضایی کشور دست به تظاهرات می‌زنند.

در صورت تصویب و قانون شدن این لایحه، پارلمان اسرائیل قادر خواهد بود که آرا دیوان عالی کشور را رد کند.

رهبران جناح مخالفِ تغییرات قوه قضاییه با این استدلال که اصرار دولت منجر به حکومت دیکتاتوری می‌شود، ضمن تأکید بر ادامه اعتراضات در این کشور، از گسترش آن از روز ششم فروردین خبر داده‌اند.

بنیامین نتانیاهو اعلام کرده که قصدی برای کوتاه آمدن از تغییرات مورد نظر خود برای دستگاه قضایی ندارد و تصویب قوانین برای «اصلاح» و ایجاد «تعادل» بیشتر در این قوه، این هفته نیز در مجلس اسرائیل ادامه خواهد یافت.