روزهای التهاب؛ ۲۱ بهمن ۵۷ به روایت روزنامه‌ها

روزنامه‌های کیهان و اطلاعات در روز ۲۱ بهمن ۵۷ از درگیری‌هایی «خونین» میان گارد شاهنشاهی و نیروی هوایی خبر دادند.

در این روز همچنین روزنامه‌ها از تجمع ۳۰ هزار نفری طرفداران قانون اساسی نوشتند.

انتشار عکس دیدار آیت‌الله خمینی با همافران شماره ۱۹ بهمن روزنامه کیهان هم از نکات بحث‌برانگیز در این روز بود. کهیان اظهارات بختیار را در مورد جعلی بودن این عکس بازتاب داد اما همزمان روایت خود را از ثبت و انتشار این عکس منتشر کرد.

برخی از گزارش‌های کیهان و اطلاعات در این روز را در اینجا بخوانید:

* جنگ خونین لشکر گارد با نیروی هوائی

* لوایح تعقیب نخست‌وزیران و انحلال ساواک تصویب و بدولت ابلاغ شد

* بختیار: با مونتاژ بچگانه عکس رژه نظامی ترتیب داده‌اند!

* دستور بازداشت نخست‌وزیر و وزیران توقیفی حکومت نظامی صادر شد

* تظاهرات ۳۰ هزار نفری طرفداران قانون اساسی در امجدیه

* بازرگان: وضع تولید نفت عادی میشود

* یکی از پاسداران امام کشته شد

در نقل عنوان‌ها و مطالب این روزنامه‌ها، تلاش شده رسم‌الخط و شیوه نگارش آنها در زمان انتشار حفظ شود.

جنگ خونین لشکر گارد با نیروی هوائی

هر دو روزنامه کیهان و اطلاعات در روز شنبه ۲۱ بهمن از «نیروهای خونین» در تهران میان «واحدهای مسلح» خبر دادند.

در این زمینه اطلاعات نوشت که «شب گذشته ناگهان شهر تهران حالت عادی خود را از دست داد و اضطراب و نگرانی بر ساکنان پایتخت حکمفرما شد».

به نوشته اطلاعات «حدود ساعت ۹ شب ناگهان در شرق تهران تیراندازی‌های مکرر بگوش رسید و مردم از خانه‌ها بیرون ریختند و بار دیگر بانگ الله‌اکبر تهران را فرا گرفت».

این روزنامه نوشت از جمله به نقل از شاهدان عینی نوشت که «سربازان داخل پادگان دوشان‌تپه با گفتن الله‌اکبر از مردم کمک می‌خواستند».

اطلاعات در ادامه گزارش خود به درگیری‌های روز ۲۱ بهمن اشاره کرد و نوشت که «تهران، امروز چهره‌ای کاملاً غیرعادی داشت. در پی حوادث شب گذشته و ماجراهائی که در شرق تهران گذشت، امروز نیز تظاهرات گسترده‌ای در نقاط مختلف تهران صورت گرفت».

این گزارش از جمله به جان باختن خبرنگار «لوس‌انجلس تایمز» در بیمارستان به دلیل «اصابت گلوله به سینه‌اش» اشاره می‌کند.

اطلاعات اضافه می‌کند «خبرنگار دیگر ما در حالیکه زیر رگبار گلوله از یک تلفن عمومی در خیابان حسینی گزارش می‌داد اعلام داشت: افراد گارد علاوه بر اینکه به روی افراد آموزشگاه نیروهای هوائی و همافران شلیک می کنند بسوی مردم زن، مرد، کودک و وسائل نقلیه هم تیراندازی می‌کنند».

خبرنگار اطلاعات اضافه کرده «مردم که بخشم آمده‌اند یک جیپ و یک اتوبوس گارد را به آتش کشیدند».

به نوشته اطلاعات «تا ظهر امروز ۶۳ کشته به ۲ بیمارستان جرجانی و بوعلی انتقال داده شده، عده کشته‌ها و زخمی‌ها را از نظر کثرت هنوز نمیتوان تعیین کرد».

در مورد درگیری‌های نیروهای مسلح در تهران کیهان نیز در عنوان اصلی روز ۲۱ بهمن خود از «جنگ خونین لشکر گارد با تیروی هوائی» خبر داد.

کیهان نوشت که «نیروی هوائی چند تانک مهاجم را از کار انداخت» و اضافه کرد که «مردم به یاری افراد نیروی هوائی رفتند».

کیهان همچنین نوشت که «افراد نیروی هوائی با کمک گروههای مسلح مردم حلقه محاصره گارد را شکستند و آنها را عقب راندند».

عکس یک کیهان هم با این توضیح به چاپ رسید که «اجساد گروهی از کسته‌شدگان نبردهای خونین پادگان نیروی هوائی در سردخانه بیمارستان جرجانی دیده میشود. تعداد دقیق مقتولین هنوز معلوم نیست».

لوایح تعقیب نخست‌وزیران و انحلال ساواک تصویب و بدولت ابلاغ شد.

اطلاعات در خبر کوتاهی نوشت که «مجلس سنا در جلسه امروز خود لوایح جدید دولت راجع به نحوه تعقیب نخست‌وزیران و وزیران و طرز تشکیل هیات منصفه و همچنین انحلال سازمان اطلاعات و امنیت کشور را از تصویب نهائی گذراند و به دولت ابلاغ کرد، تا به مرحله اجرا گذاشته شود».

این خبر اضافه می‌کند که «لایحه تشکیل سازمان بازرسی کل کشور نیز پس از تصویب به شورا فرستاده شد».

بختیار: با مونتاژ بچگانه عکس رژه نظامی ترتیب داده‌اند!

کیهان در گزارشی در مورد تصویب لوایح انحلال ساواک و محاکمه مقام‌های پیشین، از جمله به سخنان شاپور بختیار در مجلس اشاره می‌کند که حاوی انتقادهای او از پوشش دیدار همافران با آیت‌الله خمینی است.

کیهان از قول بختیار می‌نویسد «وقتیکه یک روزنامه مدت ۲۵ سال تحت کنترل و سانسور ساواک قرار داشت و حالا در چنین روزی قلم در سایه مشروطیت بدست آورده است متأسفانه کاری جز انتشار اکاذیب نمی‌کند».

آقای بختیار در ادامه می‌گوید: «ملاحظه کنید همین روزنامه کیهان روز پنجشنبه عکس و خبری از یک رژه نظامی چاپ کرد و بصورت بچه‌گانه‌ای عکس را مونتاژ نمود که جزئیات آن را اهل فن میدانند و پر واضح است که با مونتاژ عکس رژه نظامی ترتیب داده‌اند».

علاوه بر نخست‌وزیر، ستاد بزرگ ارتشتاران هم عکس همافران در دیدار با آیت‌الله خمینی را مونتاژ شده و غیرواقعی توصیف کرد، و کیهان ضمن انعکاس این نظر، در پاسخ در گزارشی نوشت که «امام خمینی عکس رژه نظامیان را تأیید کردند».

دستور بازداشت نخست‌وزیر و وزیران توقیفی حکومت نظامی صادر شد

کیهان نوشت «دادستان کل کشور به دادسرای دیوانکیفر و دادسرای تهران دستور بازداشت موقت نخست‌وزیر و وزراء پیشین را که در بازداشت فرمانداری نظامی طبق ماده ۵ حکومت نظامی بسر میبرند صادر کرد».

به نوشته کیهان «این دستور بر اثر تصویب قانون تعقیب و محاکمه متجاوزین به حقوق اساسی و بیت‌المال مردم در مجلس شورایملی و تصویب قانون امروز در مجلس سنا داده شده است».

این گزارش اشاره نمی‌کند که کدام نخست‌وزیر یا وزیران سابق در بازداشت فرمانداری نظامی به سر می‌برند.

تظاهرات ۳۰ هزار نفری طرفداران قانون اساسی در امجدیه

کیهان در گزارش دیگری با انتشار عکسی از «تظاهرات ۳۰ هزار نفری طرفداران قانونی اساسی در امجدیه» خبر داد.

این روزنامه نوشت که «دیروز طرفداران قانونی اساسی در امجدیه با در دست داشتن شعارهائی به حمایت از بختیار و ارتش به تظاهر پرداختند و فریاد میکردند که خدا یکی، امام ۱۲ نفر».

در قطعنامه پایانی تظاهرکنندگان بار دیگر بر «اجرای کامل قانون اساسی»، «کوتاه کردن دست عوامل بیگانه و خائنین وطن در موقع راهپیمائی گروههای پشتیبان قانون اساسی» و «احترام به ارتش و افراد نیروهای مسلح شاهنشاهی» تأکید شده است.

بختیار: جمهوری قابل قبول است

کیهان در این روز گفت‌وگوی کاظم زرنگار، سردبیر کیهان اینترنشنال را با شاپور بختیار نخست‌وزیر منتشر کرده است. بختیار در این گفت‌وگو از جمله می‌گوید که «قانون اساسی اجازه هر نوع تغییری را داده است منجمله اعلام جمهوری. ولی مردم باید بطور عادی بوسیله مجلس مؤسسان یا تشکیل یک مجلس آزاد انتخاباتی اعلام جمهوری کند».

او تأکید می‌کند که «قانون هم‌چنین اجازه‌ای را میدهد چنانچه در ممالک خارجی برای تغییر قانون اساسی اختیارات لازم به نمایندگان داده میشود».

نخست‌وزیر همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا تغییر احتمالی رژیم مورد قبول ارتش خواهد بود، گفته است که «اگر این تغییر بطور عادی و آرام انجام شود، بله. ولی اگر بزور و اهانت باشد، نه».

بازرگان: وضع تولید نفت عادی میشود

اطلاعات در روز ۲۱ بهمن به نقل از مهدی بازرگان، نخست‌وزیر منصوب آیت‌الله خمینی، نوشت که «بزودی با استقرار دولت انقلابی اعتصابها و از جمله اعتصاب شرکت ملی نفت ایران بکلی خواهد شکست و صادرات نفت شروع خواهد شد».

آقای بازرگان در این سخنان که در محل «شرکت ملی نفت ایران» ایراد شده همچنین گفته است که «۷۵ درصد مدموریت هیات امام خمینی پایان یافته و با همکاری کارگران و کارکنان شرافتمند شرکت ملی نفت وضع تولید به حالت عادی بازمیگردد و احتیاجات داخلی کاملا تأمین خواهد شد».

اطلاعات نوشته که «در این جلسه حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی سخنانی ایراد کرد».

یکی از پاسداران امام کشته شد

اطلاعات در روز ۲۱ بهمن در خبری نوشت که «حدود سی دقیقه بعد از نیمه شب گذشته در اطراف خانه امام خمینی تیراندازی شد و سه تن از پاسداران امام توسط ماموران فرمانداری نظامی کشته و مجروح شدند».

اطلاعات نام پاسدار کشته‌شده را «حاجی مهران ۴۰ ساله» معرفی کرده که به نوشته است روزنامه «در اوائل خیابان سپاه مورد هدف کلت قرار گرفت».