یوسف القرضاوی، روحانی سنی بانفوذ و رهبر معنوی اخوان المسلمین درگذشت

صفحه توئیتر یوسف القرضاوی اعلام کرد که این روحانی با نفوذ سنی، رهبر معنوی اخوان المسلمین و حامی جنبش‌های اعتراضی در کشورهای عربی موسوم به بهار عربی روز دوشنبه در سن ۹۶ سالگی درگذشت.

یوسف عبدالله القرضاوی که در سال ۱۹۲۶ در مصر متولد شده بود بخش اعظم عمر خود را در قطر سپری کرد و به دلیل حضور مستمر در برنامه‌های شبکه خبری الجزیره به یکی از پرنفوذترین روحانیون اهل سنت در جهان عرب بدل شد.

در بخشی از بیانیه‌ای که در صفحه توئیتر رسمی او منتشر شد گفته می‌شود: «امام یوسف القرضاوی که زندگی خود را وقف تشریح بنیان‌های دین اسلام و دفاع از امت اسلامی کرد به دلیل بیماری درگذشت.»

خطبه‌ها و سخنرانی‌های یوسف القرضاوی بدیلی برای ترویج اسلام افراطی القاعده و گروه موسوم به «حکومت اسلامی» بود. او از برخی از جنبش‌های اسلامی تندرو و مسلح در منطقه دفاع می‌کرد و از منتقدان سرسخت عبدالفتاح السیسی، رییس جمهوری مصر و خاندان سلطنتی عربستان سعودی بود.

برخی از کارشناسان معتقدند که یکی از دلایل تنش در روابط قطر با عربستان سعودی و مصر سخنرانی‌ها و حضور مستمر او در شبکه خبری الجزیره بود که با حمایت مالی حکومت قطر فعالیت می‌کند.

دادگاهی در مصر در سال ۲۰۱۵ آقای القرضاوی و تعداد دیگری از رهبران اخوان المسلمین را غیابی به مجازات اعدام محکوم کرد. دختر او به اتهام ارتکاب جرایم تروریستی از سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۲۱ در مصر زندانی بود و داماد او که همزمان دستگیر و محاکمه شد هنوز در زندان است. وکلای آنها تمامی اتهامات را رد می‌کنند.

راشد غنوشی، رهبر اسلام‌گرایان تونس آقای القرضاوی را «شخصیتی متعهد به اصول اعتدال در چارچوب دین بزرگ اسلام» توصیف کرد.

ولی برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی به خصوص در مصر و عربستان سعودی از مرگ او ابراز خوشحالی کرده و یوسف القرضاوی را به ایجاد نفاق بین کشورهای عربی متهم کردند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن