وزارت ارتباطات: دلیل کاهش کیفیت اینترنت قطع ارتباطات زیرساخت ایران از طریق شرکت قطری است

یک مقام وزارت ارتباطات ایران در واکنش به انتقادها از کاهش کیفیت اینترنت در کشور در روزهای گذشته، قطع شدن مسیر ارتباطات زیرساخت ایران از طریق قطر را دلیل این وضعیت اعلام کرد.

بر اساس گزارشی که در سایت ماهنامه «پیوست» در روز جمعه، ۲۲ اسفندماه منتشر شده است، پیمان قره‌‌داغی، مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری، «هرگونه اعمال عمدی محدودیت» را که موجب کاهش کیفیت اینترنت در نقاط مختلف ایران در روزهای اخیر شده تکذیب کرد.

به گفته آقای قره‌داغی، «به دنبال قطع مسیر ارتباطات بین‌الملل زیرساخت ایران از طریق قطر در هفته‌های گذشته، ۸۵۰ گیگابایت از ظرفیت اینترنت از دست رفته و این امر موجب نامناسب بودن کیفیت در ساعات پیک شده است.»

در هفته‌های گذشته بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی از کاهش کیفیت اینترنت به‌ویژه در ساعات پرمصرف بین ساعت ۲۱ تا یک بامداد خبر داده‌ و اعمال محدودیت بر اینترنت را عمدی و در راستای محدودیت دسترسی شهروندان به اینترنت عنوان کرده‌اند.

این گمانه‌زنی‌ها در حالی مطرح می‌شود که مجلس شورای اسلامی، ۱۳ اسفند امسال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران را موظف کرد که تا پایان سال ۱۴۰۰ «شبکه ملی اطلاعات» را راه‌اندازی کند.

بسیاری از کارشناسان فضای مجازی از این طرح به عنوان «کلید قطع ارتباط با اینترنت جهانی» نام می‌برند.

در همین حال دبیر شورای عالی فضای مجازی هم ۱۷ اسفندماه از «انجام مراحل نهایی» طرحی به نام «مدیریت وی‌پی‌ان و اینترنت کشور» خبر داد که بر اساس آن تنها افرادی مانند خبرنگاران، پزشکان و دانشگاهیان برای دسترسی آزاد به برخی وب‌سایت‌های مشخص با پرداخت پول می‌توانند دسترسی داشته باشند.

آقای قره‌‌داغی با رد همه این گمانه‌ها گفت که بنا بر گزارش‌ها از زیرساخت‌ها، قطعی مسیر ارتباطات در دریای مدیترانه و حد فاصل مصر و ایتالیا رخ داده و اپراتور بالادست شرکت قطری اعلام کرده «تا ۴ فروردین به دلیل مانور نیروهای ناتو امکان ورود به حریم دریایی نقطه قطع را ندارد».

بر اساس پیش‌بینی این مقام وزارت ارتباطات، این قطعی که معادل ۲۰ درصد کل ارتباطات بین‌الملل کشور است حداقل تا ۱۵ فروردین طول خواهد کشید.

قطعی اینترنت و کاهش سرعت و کیفیت آن به‌ویژه در بزنگاه‌های سیاسی و اجتماعی امری معمول در ایران است.

علاوه بر قطع چند روزه و سراسری اینترنت در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸، در هفته‌های گذشته به دنبال وقوع اعتراض‌های مردمی در سیستان و بلوچستان اینترنت شهروندان در این استان برای چند روز قطع شده بود.