ایران برای عضویت در گروه اقتصادی نوظهورِ «بریکس» درخواست عضویت داد

تصویر مربوط به نشست اعضای گروه بریکس در سال ۲۰۱۸ در آفریقای جنوبی است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه ششم تیر خبر داد که دولت جمهوری اسلامی درخواست عضویت در گروه اقتصادهای نوظهورِ موسوم به «بریکس» را ارائه کرده است.

سعید خطیب‌زاده این خبر را پس از آن اعلام کرد که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، روز جمعه گذشته در اجلاس سران «بریکس» به‌طور مجازی سخنرانی کرد.

هم‌زمان، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، دوشنبه در کانال تلگرامی خود نوشت که ایران و آرژانتین برای پیوستن به گروه «بریکس» درخواست داده‌اند.

دولت بوئنوس آیرس هنوز نوشته خانم زاخارووا را تأیید نکرده، اما آلبرتو فرناندز، رئیس‌جمهوری آرژانتین که در حال حاضر در سفر اروپایی است، در روزهای اخیر بار دیگر بر تمایل خود برای پیوستن کشورش به «بریکس» تأکید کرد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کانال تلگرامی‌اش افزود «در حالی که کاخ سفید در اندیشه خاموش کردن، ممنوعیت و خرابکاری (در مناسبات جهان با روسیه) بود، آرژانتین و ایران برای پیوستن به پیمان بریکس درخواست دادند».

به گزارش خبرگزاری رویترز، روسیه مدت‌ها است که برای برقراری روابط نزدیک‌تر با کشورهای آسیا، آمریکای لاتین و خاورمیانه تلاش می‌کند، اما در پی تحریم‌های سختی که از سوی آمریکا و اروپا در نتیجه یورش همه‌جانبه روسیه به اوکراین، متوجه دولت مسکو شده، روسیه در دوره اخیر بر کوشش‌های گسترش روابط با این بخش‌های دنیا افزوده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته‌ که «بریکس» یک سازوکار ابتکاری با ابعاد مختلف است و ۳۰ درصد از تولید ناخالص جهان و ۴۰ درصد جمعیت دنیا در این حوزه تعریف می‌شود.

«بریکس» را ابتدا برزیل، روسیه، هند، چنین و آفریقای جنوبی دو دهه پیش شکل دادند. با این حال، نخستین اجلاس آن در سال ۲۰۰۹ در روسیه برگزار شد.

چین به تازگی از دولت ابراهیم رئیسی خواسته بود دیدگاه‌های خود را در خصوص «بریکس» عنوان کند.

وزیر خارجه ایران خرداد امسال در نامه به هند حمایت دولت دهلی نو از عضویت ایران در این پیمان را درخواست کرده بود.

در حالی که عنوان این گروه کشورهای دارای «اقتصاد نوظهور» است، اقتصاد ایران در نتیجه سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی و سوءمدیریت‌ها، در یکی از وخیم‌ترین شرایط خود در دهه‌های اخیر قرار دارد.