مجلس ایران «۱۹ هزار میلیارد تومان» بودجه برای افزایش جمعیت تصویب کرده است

یک نماینده مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه ۱۶ دی خبر داد که برای اجرای به گفته او «طرح تعالی جمعیت و خانواده» ۱۹ هزار میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی و تصویب شده است.

محمدحسن آصفری، نماینده اراک، خنداب و کمیجان، افزود: با توجه به مصوبه‌ای که مجلس به عنوان طرح تعالی جمعیت و خانواده مورد تصویب قرار داده است ۱۹ هزار میلیارد تومان در این حوزه مصوب شده که امیدواریم این مهم هم اجرایی شود.

«طرح تعالی جمعیت و خانواده» آبان امسال به تایید شورای نگهبان رسید. این طرح در راستای اجرای سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران برای افزایش جمعیت است و مشوق‌هایی را برای ازدواج و فرزندآوری ارائه می‌دهد از جمله «افزایش سه برابری یارانه» فرزندان خانواده‌های دهک‌های پایین، «پرداخت وام ۳۰ میلیون تومانی» و «معافیت مالیاتی به ازای هر فرزند ۱۵ درصد».

جمهوری اسلامی سال‌ها سیاست فرزندآوری کمتر را ترویج می‌کرد، اما از زمان دولت احمدی‌نژاد به این سو سیاست خود را تغییر داده و بر افزایش جمعیت تاکید دارد. آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دراین‌باره مثال هند و چین را زده و پیشرفت‌های آنان را مرهون جمعیت بزرگ این دو کشور دانسته است.

با این حال منتقدان گفته‌اند که با توجه به شرایط دشوار اقتصادی ایران، افزایش سرسام‌آور هزینه‌های زندگی و بحران‌های زیست‌محیطی در کشور امکان افزایش بیشتر جمعیت وجود ندارد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایسنا، ایرنا و تسنیم/س.ن/ک.ر