تاکید رئیس‌کل بانک مرکزی: حذف صفر برای اصلاح ظاهر پول ملی است

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران، تاکید کرده «پول ملی به دلیل تورم در سال‌های طولانی عملا خاصیت خود را از نظر ظاهری از دست داده» و «اصلاح ظاهر آن از ضروریات است».

آقای همتی با اشاره به «کاهش» اسکناس در پی حذف صفر، می‌گوید شمار اسکناس‌های در چرخش از ۹ میلیارد به ۲.۲ میلیارد خواهد رسید.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی جایگزینی اسکناس‌های جدید دست‌کم چهار سال زمان خواهد برد. او دی ماه سال پیش گفته بود «این کار یک فرآیند زمان‌بر به‌لحاظ حقوقی و فنی دارد و بر مبنای برآورد کارشناسان ما اجرای آن نزدیک دو سالی طول می کشد».

عبدالناصر همتی روز سه‌شنبه نهم مهر ماه گفته دولت حسن روحانی «بررسی‌های متعددی» داشته و هدف از حذف صفر «راحت‌تر شدن کار برای مردم است».

رئیس بانک مرکزی ایران در ۱۶ دی ماه سال پیش خبر داده بود که لایحه حذف چهار صفر از پول ایران به دولت ارائه شده است.

دولت جمهوری اسلامی در مرداد ماه کلیات تبدیل واحد پول ایران از ریال به تومان را تصویب کرد.

بنا بر لایحه ارائه‌شده هر تومان برابر خواهد بود با ۱۰ هزار ریالِ اکنون؛ واحد پول خرد نیز از ریال به «پارسه» تغییر نام خواهد داد و هر یک تومان جدید برابر خواهد بود با صد پارسه.

از زمانی که بحث تغییر واحد پول و حذف صفرها در ایران جدی‌تر شده، تحلیل‌ها و برآوردهای گوناگونی نیز در این مورد ارائه شده‌است.

البته همچنان بسیاری از تحلیلگران این اقدام را یک اقدام ظاهری می‌دانند که پیامد چندانی بر وضعیت اقتصادی، تورم و مسائل پیرامون آن نخواهد داشت.

بهروز شاکری‌فرد، کارشناس ارشد اقتصاد بین‌الملل در کانادا، برای رادیو فردا نوشته است که «نفسِ عملِ حذفِ صفر، کار خوبی ست. اما پیش از عملی کردن این تصمیم، اقتصاد ایران باید مسیری طولانی برای رسیدن به ثبات طی کند، مسیری که به شدت به سیاست خارجی کشور گره خورده است».

این لایحه با انتقادهایی نیز روبه‌رو است. برای نمونه جمشید اسدی، اقتصاددان در پاریس در یادداشتی برای رادیو فردا نوشته‌است «تکانه روانی برداشتن صفر از پول ملی به تندی آرام می‌گیرد و به دنبال آن مردم اعتماد خود به امکان اصلاح را از دست می‌دهند تا آنجا که با به یاد داشتن این تجربه ناکام، ممکن است در آینده در برابر سیاست‌های اصلاحی راستین هم بی‌اعتنا باشند».