فهرست قلعه‌نویی برای بازی با روسیه و کنیا

سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران، ۳۲ بازیکن را به اردوی نوروزی این تیم فراخوانده است.

تیم ملی ایران تحت هدایت امیر قلعه‌نویی که جایگزین کارلوس کی‌روش شده است، پنجم فروردین در ورزشگاه آزادی با روسیه بازی می‌کند و هشتم فروردین مقابل کنیا قرار خواهد گرفت.

قلعه‌نویی پس از بازی جنجالی جام حذفی و پیروزی تیمش گل‌گهر مقابل فولاد ۹ نفره، رسماً از این تیم جدا شد تا هدایت تیم ملی را به عهده بگیرد.

او که مدت‌هاست در نشست‌های خبری قبل و بعد از بازی شرکت نمی‌کند، این بار در در برابر دوربین‌ها گفت:«یک دوره به من پیشنهاد دادند اما اخلاق‌مداری کردم و گذاشتم باشگاه تصمیم بگیرد. یک ماه پیش بیانیه دادم و انصراف دادم. الان هم تکلیفم است. انشاالله به لطف خدا و اهل بیت، توانایی‌های خوب، مدیریت خوب و بازیکنان خویی داریم. دوره قبل به من ظلم شد. واقعاً در بدترین شرایط ظلم شد اما ۱۶ سال تلاشم را کردم که فقط خوب باشم و اصلاً هم دنبال این جایگاه نبودم.»

در جریان بازی گل گهر و فولاد، دو بازیکن فولاد اخراج شدند و علیرضا منصوریان سرمربی فولاد که نسبت به قضاوت مسابقه معترض بود، در دقیقه ۶۸ تیمش را از زمین بیرون کشید.

این ماجرا وقفه‌ای پنج دقیقه‌ای در روند بازی ایجاد کرد. با از سر گرفتن مسابقه، در نود و هشتمین دقیقه حزباوی که خود جزو دعوت شدگان به اردوی تیم ملی است، با اشتباهش دروازه خودی را باز کرد تا گل گهر راهی دور بعد شود.

منصوریان گفت: «مافیای فوتبال به این حد قوی است که نمی‌گذارند VAR به ایران بیاید. شاید چیزی زیر میز به حدی خوب می‌ماسد که مدام VAR را به تعویق می‌اندازند. زمانی که می‌خواهید فساد را پیدا کنید، باید آب را گل آلود کنید. برای پیدا کردن منبع فساد، باید آب گل‌آلود شود‌. وقتی آب کدر شد هر کاری می‌توانید بکنید. در آب زلال همه چیز معلوم است».

منصوریان با تبریک به قلعه‌نویی برای سرمربیگری تیم ملی گفت: «مسخره بازی در اوج خودش بود. الهی صد هزار مرتبه شکر که به من نگفتند برنامه بده زیرا اگر می‌گفتند فحش می‌دادم. وضعیت به جایی رسید که برخی دوستان صندلی داغ تیم ملی را به تمسخر گرفتند. خدا را شکر انتخاب عقلانی داشتند. این اتفاق می‌توانست پیش از جام جهانی بیفتد. آن جا یک عده دوستان مبارزه کردند که چنین اتفاقی نیفتد».

اشکان دژاگه کاپیتان سابق تیم ملی هم به خبرنگاران گفت: «همان اول باید یک کارت قرمز به خاطر خطا روی دروازه‌بان‌مان به بازیکن گل‌گهر می‌دادند. خنده‌دار بود. داور کار خودش را کرد. خیلی زشت است. نمی‌دانم چه بگویم».

حالا با پایان این مسابقه جنجالی، فوتبال ایران به تعطیلات نوروزی می‌رود. غیر از ملی‌پوشان که در نخستین اردو برای جام ملت‌های آسیا حضور دارند.

علیرضا بیرانوند (پرسپولیس) پیام نیازمند (سپاهان) حسین حسینی (استقلال) و حسین پورحمیدی (آلومینیوم اراک) چهار دروازه‌بان دعوت شده به اردوی تیم ملی هستند.
نسبت به جام جهانی، امیر عابدزاده سنگربان تیم پونفرادینا جایی در فهرست ندارد.

شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان (الاهلی قطر) آرمین سهرابیان (گل گهر) امین حزیاوی و عارف آقاسی (فولاد) مدافعین میانی دعوت شده هستند.

جالب اینکه در جریان بازی گل گهر و فولاد، گزارشگر صداوسیمای کرمان می‌دانست سهرابیان دعوت شده و این موضوع را اعلام کرد. این در حالی است که فهرست تیم ملی، ساعتی پس از بازی از سوی فدراسیون فوتبال اعلام شد.

مرتضی پورعلی گنجی از پرسپولیس و مجید حسینی از کایسری اسپور از جمله بازیکنان حاضر در جام جهانی هستند که به دلیل مصدومیت در این فهرست حضور ندارند. سامان فلاح مدافع پیکان هم به دلیل تصادف در جاده، این اردو را از دست داد.

احسان حاج صفی (آاک آتن) و میلاد زکی‌پور (سپاهان) مدافعان چپ تیم ملی هستند. صادق محرمی (دینامو زاگرب) و رامین رضاییان (سپاهان) در سمت راست خط دفاعی بازی می‌کنند.
میلاد محمدی به دلیل مصدومیت مقابل ولز، تاکنون به میدان نرفته، به این اردو دعوت نشده. ابوالفضل جلالی هم که در جام جهانی مقابل آمریکا به میدان رفت، جزو دعوت شدگان نیست.

روزبه چشمی (استقلال) سعید عزت‌اللهی (وایله) رضا اسدی (تراکتور) میلاد سرلک (پرسپولیس) و امید نورافکن (سپاهان) ترافیک پست هافبک دفاعی تیم ملی را شکل داده‌اند.
در این پست علی کریمی (کایسری اسپور) که در جام جهانی حضور داشت، دعوت نشده.

محمد کریمی (سپاهان) وحید امیری و مهدی ترابی (پرسپولیس) امیرحسین حسین‌زاده (شارلروا) مهدی حسینی (مس رفسنجان) احمد نوراللهی (الاهلی امارات) محمد محبی (استقلال) علیرضا جهانبخش (فاینورد) علی قلیزاده (قاسم پاشا) محمدحسین اسلامی (ذوب آهن) و رضا شکاری (گل گهر) هافبک‎های مرکزی و وینگرهایی هستند که فراخوانده شده‌اند.

سامان قدوس تنها ایرانی حاضر در لیگ برتر انگلیس، و الله‌یار صیادمنش که در هال سیتی بازی می‌کند، جایی در اردوی نوروزی ندارند.

قدوس در تماس تلفنی گفته به دلیل "حضور در تمرینات باشگاه و شرایط خاص خودش"، امکان حضور در این اردو را ندارد که احتمالاً مسئله خدمت سربازی او مطرح باشد.

مهدی طارمی (پورتو) سردار آزمون (بایرلورکوزن) و شهریار مغانلو (سپاهان) سه مهاجمی هستند که قلعه‌نویی دعوت کرده. نسبت به جام جهانی، کریم انصاری‌فرد کاپیتان دوم تیم ملی، به اردو دعوت نشده است.