شمار رسمی قربانیان کرونا در ایران به ۲۹۱ نفر رسید، شمار مبتلایان ۸۰۴۲ نفر

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز سه‌شنبه اعلام کرد که شمار قربانیان کرونا در ایران به ۲۹۱ نفر و شمار مبتلایان به ۸۰۴۲ نفر رسیده است.

آن‌ طور که آقای جهانپور اعلام کرد، از ظهر روز دوشنبه، ۱۹ اسفند تا ظهر روز سه‌شنبه، ۲۰ اسفند، ۸۸۱ نفر به شمار مبتلایان و ۵۴ نفر به شمار قربانیان در کل کشور اضافه شد.

این آمار در شرایطی اعلام شده که بر اساس آماری که رادیو فردا از بررسی اظهارات پراکنده مقام‌های رسمی محلی و منابع وزارت بهداشت و جمع‌آوری آمار و ارقام در رسانه‌های داخل کشور به‌ دست آورده است، حداقل ۹۲۷ نفر در ۳۰ استان ایران بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند.

آن‌ طور که این مقام وزارت بهداشت ایران اعلام کرده، ایران در «بازوی صعودی» این بیماری قرار دارد و در روزها و هفته‌های آینده «قطعا» شمار مبتلایان افزایش خواهد یافت.

وی در عین حال از بهبود ۲۷۳۱ نفر از مبتلایان به کرونا در کل کشور از ابتدا تاکنون خبر داد.

سخنگوی وزارت بهداشت ایران، آمار تفکیکی مبتلایان به ویروس کرونا در استان‌های ایران را به این ترتیب اعلام کرد: تهران ۲۱۱۴ نفر، قم ۷۵۱ نفر، گیلان ۵۲۴ نفر، اصفهان ۶۱۸ نفر، البرز ۳۳۹ نفر، مازندران ۸۸۶ نفر، مرکزی ۴۱۶ نفر، قزوین ۲۵۷ نفر، سمنان ۲۲۱ نفر، گلستان ۱۷۹ نفر، خراسان رضوی ۲۲۲ نفر، فارس ۱۵۱ نفر، لرستان ۱۷۶ نفر، آذربایجان شرقی ۱۴۶ نفر و خوزستان ۱۱۰ نفر.

آمار تفکیکی سایر استان‌ها نیز به این شرح است: یزد ۱۲۷ نفر، زنجان ۷۹ نفر، کردستان ۷۸ نفر، اردبیل ۹۱ نفر، کرمانشاه ۵۱ نفر، کرمان ۴۰ نفر، همدان ۷۷ نفر، سیستان و بلوچستان ۴۰ نفر، هرمزگان ۶۹ نفر، خراسان جنوبی ۵۱ نفر، خراسان شمالی ۳۴ نفر، چهارمحال و بختیاری ۳۷ نفر، ایلام ۵۶ نفر، آذربایجان غربی ۷۳ نفر، کهگیلویه و بویراحمد ۱۱ نفر و بوشهر ۱۸ نفر.

آقای جهانپور افزایش صعودی شمار مبتلایان در استان مازندران را مربوط به مسافرت‌ها به این استان دانست، روند شمار مبتلایان در خراسان رضوی را صعودی اعلام کرد و شمار قربانیان مصرف الکل در استان خوزستان را «سه برابر» شمار مبتلایان به کرونا در این استان عنوان کرد.

بیشتر در این باره: مرگ نزدیک به هزار نفر در ۳۰ استان ایران بر اثر ابتلا به کرونا


کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، روز سه‌شنبه در اظهاراتی دیگر انتشار آمارهای متناقض با آمارهای وزارت بهداشت درباره شمار مبتلایان و قربانیان کرونا در ایران را «افسانه‌بافی» و «هجمه رسانه‌ای» نامید.

بر اساس ویدئویی که روز سه‌شنبه، ۲۰ اسفند، کانال تلگرام روزنامه ایران منتشر کرد، وی مدعی شده که این آمارها از «بیرون از مرزهای ایران» هدایت می‌شود.

این مقام وزارت بهداشت ایران با بیان این که «اصراری ندارم که کسی آمارهای وزارت بهداشت را باور کند» اضافه کرد که این آمار برای «ضربه» به دولت و نظام و حاکمیت منتشر می‌شود.

آقای جهانپور در عین حال از برخی رسانه‌های داخل ایران هم انتقاد و آنها را به «انتخاب بدون دقت واژه‌ها» و «انعکاس نادرست» اظهارات برخی مقام‌های مسئول متهم کرد.

این در حالی است که محمدحسین قربانی، نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان، در جلسه‌ای در رشت گفته که آمار درگذشتگان مبتلا به کرونا در گیلان «بالغ بر ۲۰۰ نفر» است.

حمیدرضا رحیمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، روز ۱۹ اسفند با ارائه آمار جدیدی گفت که تاکنون ۸۹ فرد مشکوک به کرونا در این استان جان باخته‌اند.

خبرگزاری ایرنا روز دوشنبه گزارش داد که مقام‌های وزارت بهداشت ایران مسئولان بهداشت محلی را از اعلام تعداد جان‌باختگان منع کرده‌‌اند.

بر اساس این گزارش، در حالی که تا ابتدای هفته جاری مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان و دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، تعداد مبتلایان، بهبودیافتگان و قربانیان کرونا را روزانه به رسانه‌ها اطلاع می‌دادند، روز شنبه از سوی این دو دانشگاه اعلام شد که از وزارت بهداشت دستور گرفته‌اند که هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی نداشته باشند.

وزارت بهداشت ایران همچنین آمار افرادی را که در استان‌های مختلف جان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌اند، به تفکیک اعلام نمی‌کند.

منابع: شبکه خبر و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.