اخراج از کمیسیون مقام زن؛ ایران به سازمان زنان سازمان همکاری‌های اسلامی می‌پیوندد

به دنبال اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل، عزم دولت برای پیوستن به سازمان توسعه زنان سازمان همکاری اسلامی افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری پیشنهاد کرده که ایران عضو سازمان توسعه زنان سازمان همکاری اسلامی شود.

معاونت زنان و امور خانواده ریاست‌جمهوری پیش از این و در خرداد ماه ۱۴۰۱ پیشنهاد الحاق به سازمان توسعه زنان سازمان همکاری اسلامی را در قالب لایحه به دولت ارسال کرده بود.

پس از تصویب این لایحه در دی ماه ۱۴۰۱ در هیئت دولت، ابراهیم رئیسی، آن را برای آنچه رسانه‌های ایران، «طی کردن تشریفات قانونی تصویب در مجلس شورای اسلامی» عنوان کرده‌اند، به مجلس ارائه کرد.

بیشتر در این باره: رابرت مالی: اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن، پیام روشنی به زنان ایران است

از جمله موضوعات فعالیت سازمان توسعه زنان سازمان همکاری اسلامی، «برجسته کردن نقش اسلام در حفظ حقوق زن مسلمان به‌ویژه در مجامع بین‌المللی که سازمان در آن مشارکت دارد» است.

در پی جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد تهران و انتشار گزارش‌ها از خشونت فیزیکی، جنسی و کلامی نسبت به زنان معترض، کشورهای غربی و شماری از نهادهای فعال در امور زنان خواهان اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل شدند.

پس از اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل که برای ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان فعالیت می‌کند، جمهوری اسلامی کنفرانس «زنان تاثیرگذار» را برگزار کرد که با انتقادهای گسترده‌ای در داخل همراه شد.

تلاش جمهوری اسلامی برای تبلیغات درباره این کنگره، انتخاب میهمانان و برگزیدگان و مبلغ جوایز اعطاشده به آنها به اندازه‌ای مورد چالش قرار گرفت که انسیه خزعلی، معاون رئیسی در امور زنان و خانواده بارها مجبور به اظهارنظر در این زمینه شد.

وی در حالی به دفاع از برگزاری این کنگره با موضوع زنان مستقل و تاثیرگذار پرداخته که در ماه‌های پس از مرگ مهسا امینی، هزاران زن در ایران مورد خشونت و تعرض قرار گرفتند، اما خانم خزعلی بارها با استفاده از ادبیات حکومتی علیه همین زنان معترض سخن گفت.

طی اعتراضات «زن زندگی آزادی»، روایت‌های متعددی از سوی قربانیان و شاهدان خشونت‌ها علیه زنان در خیابان‌ها و زندان‌های جمهوری اسلامی گزارش شده که با بی‌اعتنایی یا انکار حاکمیت مواجه شده است.

بیشتر در این باره: بازی «یه‌قُل دوقُل» میهمان سیاسی و «حاتم‌بخشی» از جیب ملت