ادامه موج دستگیری روزنامه‌نگاران؛ بی‌خبری از مسعود کردپور پس از پنجاه و سه روز بازداشت

بنابر اعلام سازمان گزارشگران بدون مرز، از هنگام آغاز اعتراضات سراسری تاکنون دست‌کم ۴۲ روزنامه‌نگار در ایران بازداشت شده‌اند.

در حالی که موج بازداشت روزنامه‌نگاران در ایران ادامه دارد و با بازداشت سمیه فتحی، نازیلا معروفیان و یغما فشخامی، شمار روزنامه‌نگاران تحت بازداشت به بیش از ۳۴ رسیده، بی‌خبری از وضعیت مسعود کردپور یکی از اولین روزنامه‌نگاران بازداشت شده در آغازین روزهای اعتراضات سراسری، همچنان ادامه دارد.

مسعود کردپور، روزنامه‌نگار و مدیر سایت خبری موکریان، در اولین روزهای پس از کشته شدن مهسا امینی و آغاز اعتراضات سراسری، روز دوشنبه ۲۹ شهریور ماه در شهر خود بوکان بازداشت شد، و همچنان وکیل و خانواده این روزنامه‌نگار از وضعیتش بی‌خبر بوده و اجازه ملاقات با او را نیافته‌اند.

کردپور پس از بازداشت به بازداشتگاه اطلاعات ارومیه منتقل و پس از آن به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد اما با وجود چند بار تقاضای وکیل این روزنامه‌نگار برای ملاقات با او، دستگاه‌های قضایی و امنیتی اجازه انجام چنین ملاقاتی را به وکیل کردپور نداده‌اند.

اتهاماتی وارد شده به این روزنامه‌نگار «اخلال و برهم زدن امنیت ملی» عنوان شده است و به نوشته سایت حقوق بشری هه‌نگاو، او همچنان در وضعیتی نامعلوم، بدون اجازه ملاقات و دسترسی به وکیل، تحت بازداشت قرار دارد.

مسعود کردپور پیش از این نیز دو بار بازداشت و زندانی شده است. ابتدا در شهریور سال ۱۳۸۷ بازداشت و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان محکوم و پس از تحمل حبس آزاد شد. سپس در اسفند سال ۱۳۹۱ بار دیگر بازداشت و سه سال زندان محکوم شد.

این روزنامه‌نگار اهل بوکان پس از تحمل سه سال زندان، در آذر ماه سال ۱۳۹۴ آزاد شده بود اما در شمار اولین روزنامه‌نگارانی پس از کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت توسط گشت ارشاد و آغاز اعتراضات سراسری، بازداشت شده است.

بنابر اعلام سازمان گزارشگران بدون مرز، از هنگام آغاز اعتراضات سراسری تاکنون دست‌کم ۴۲ روزنامه‌نگار از جمله نیلوفر حامدی، الهه محمدی، یغما فشخامی، نازیلا معروفیان، مجتبی رحیمی، سعیده فتحی، مهرنوش طافیان، ماندانا صادقی در ایران بازداشت شده‌اند.

هشت تن از ۴۲ روزنامه‌نگار بازداشت شده پس از مدتی آزاد شده‌اند اما همچنین دست‌کم ۳۴ روزنامه‌نگار از جمله ۱۵ روزنامه‌نگار زن همچنان تحت بازداشت قرار دارند.

مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی و تعدادی از رسانه‌های همسو، رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران را عامل آغاز اعتراضات سراسری و تداوم آن معرفی می‌کنند.

روزنامه فرهیختگان، وابسته به دانشگاه آزاد که ریاست آن را علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل علی خامنه‌ای بر عهده دارد، نیز در شماره هجدهم ابان ماه خود، با انتشار عکس و اسلامی ۸ خبرنگار ورزشی ایرانی شاغل در رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران، تهدید کرد به ربایش در جریان حضور در قطر برای گزارش جام جهانی تهدید کرد.