مقام وزارت کار: نیمی از شاغلان ایران شغل رسمی ندارند

مدیرکل نظارت و هماهنگی طرح‌های کارآفرینی و اشتغال وزارت کار ایران می‌گوید نیمی از جمعیت شاغلین کشور، شغل غیررسمی دارند.

قاسم رستم‌پور روز دوشنبه ۲۳ بهمن در ادامه به خبرگزاری تسنیم گفت حدود ۵۸.۵ درصد جمعیت کشور نیز غیرفعال هستند.

جمعیت غیرفعال یعنی افراد با قابلیت کار بالای ۱۵ سال که نه شغل دارند و نه دنبال شغل هستند.

دولت ابراهیم رئیسی مدعی است که نرخ بیکاری را به ۷.۶ درصد کاهش داده؛ اما جزئیات گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد علت افت نرخ بیکاری نه ایجاد اشتغال، بلکه افزایش جمعیت غیرفعال کشور است.

برای نمونه، بایگانی گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد شمار افراد فعال جامعه، یعنی آنهایی که یا شغل دارند یا به دنبال کار می‌گردند، طی چهار سال گذشته به‌رغم این که ۲.۹ میلیون نفر به جمعیت بالای ۱۵ سال کشور اضافه شده، ۵۲۰ هزار نفر کاهش یافته است.

به عبارتی، از سال ۱۳۹۸، حدود ۳.۵ میلیون نفر به خاطر دلسرد شدن از یافتن شغل، جستجوی کار را رها کرده و به جمعیت غیرفعال جامعه تبدیل شده‌اند.

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد در پاییز امسال تنها ۴۱.۵ درصد از افراد بالای ۱۵ سال جامعه ایران فعال بودند، در حالی که این رقم در پاییز ۱۳۹۸ حدود ۴۴.۳ درصد بود.

بیشتر در این باره: انتقاد از تصویب افزایش سن بازنشستگی در ایران در قالب برنامه هفتم توسعه

نرخ بیکاری عبارت از نسبت افراد بیکار به جمعیت فعال کشور است.

در واقع علت افت نرخ بیکاری در ایران از ۱۲ درصد به زیر ۸ درصد طی چهار سال گذشته در این نکته است که ۳.۵ میلیون جوان بیکار به‌طور کل قید کار را زده و به قشر غیرفعال جامعه تبدیل شده است؛ اما دولت ابراهیم رئیسی بدون اشاره به این واقعیت، تنها با تقسیم شمار افراد شاغل به جمعیت فعال جامعه، مدعی افت نرخ بیکاری است و آن را به‌عنوان دستاورد و موفقیت دولت عنوان می‌کنند.

پیشتر نیز مرکز پژوهش‌های مجلس به اشاره به غیرفعال شدن بخش بزرگی از نیروی کار ایران هشدار داده بود که نرخ واقعی بیکاری در کشور ۲.۵ برابر آمارهای رسمی است.

همچنین در میان ۲۴ میلیون و ۷۷۰ فرد شاغل در کشور، دو میلیون نفر اشتغال ناقص دارند و هفته‌ای کمتر از ۴۴ ساعت کار می‌کنند. همچنین کسانی که هفته‌ای تنها یک ساعت کار می‌کنند نیز در آمار شاغلان قرار می‌گیرند.

اکنون آقای رستم‌پور می‌گوید نه تنها ۵۸.۵ درصد جمعیت کشور نیز غیرفعال هستند، بلکه نیمی از شاغلان نیز اصولاً شغل رسمی ندارند. نداشتن شغل رسمی، این افراد را از بسیاری از مزایای کار، از جمله بیمه، محروم می‌کند.

با استفاده از گزارش‌های تسنیم، مرکز آمار، رادیو فردا؛ د.خ / پ.پ