حسام‌الدین آشنا: مراقب باشيم مرتضوی نه فرار كند و نه فراری داده شود

مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید که سعید مرتضوی حامل رازهای سربه‌مهر فراوانی از دستگاه قضایی ایران است.

حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهوری ایران، در واکنش به عدم اجرای حکم زندان سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران، هشدار داد که او فرار نکند.

آقای آشنا روز شنبه ۲۵ فروردین با اشاره به سرانجام محمود رضا خاوری مدیر عامل سابق بانک ملی ایران و متهم به جرایم اقتصادی که «از ایران گریخته است» در صفحه توئیتر خود نوشت: «مراقب باشيم مرتضوی خاوری نشود؛ نه فرار كند و نه فراری داده شود».

توئیت حسام‌الدین آشنا دو روز پس از گزارش روزنامه خراسان از اظهارات غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه منتشر می‌شود که در نشستی با دانشجویان دانشگاه مشهد وقتی با پرسشی درباره اجرای حکم سعید مرتضوی روبه‌رو شد جواب داد، «حکم جلب او صادر شده، ولی هنوز متاسفانه گیرش نیاورده‌اند».

وکیل مدافع اولیاء‌دم محسن روح‌الامینی یکی از جان‌باختگان بازداشتگاه کهریزک نیز گفته است: بنا به گفته قاضی اجرای احکام، اصل پرونده سعید مرتضوی در اختیار او نیست و سرپرستی دادسرا قرار است نسبت به اجرای حکم محکومیت دادستان سابق تهران اقدام کند.

میرمجید طاهری در پاسخ به این سؤال خبرگزاری تسنیم که تا چه مقدار احتمال متواری شدن سعید مرتضوی وجود دارد، گفت: وقتی کسی حکم قطعی گرفته و حکم به او ابلاغ شده است اما خود را معرفی نمی‌کند، آیا با فرار کردن فرقی دارد؟

مرتضوی که از متهمان اصلی پرونده شکنجه و قتل شماری از معترضان به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ است که در بازداشتگاه کهریزک بودند، به دو سال حبس محکوم شده است.

حکم این پرونده پس از سال‌ها سرانجام در آذر ۱۳۹۶ صادر شد. سه ماه پس از آن در اسفندماه هم گزارش شد که حکم جلب آقای مرتضوی صادر شده، اما این حکم هنوز اجراء نشده است تا ابهامات بیشتری پیرامون ماجرا شکل بگیرد.

در این شرایط حسام‌الدین آشنا با تاکید بر مراقبت از سعید مرتضوی و جلوگیری از فرار احتمالی وی او را فردی توصیف کرده که «حامل رازهای سربه‌مهر فراوانی است».

مشاور رئیس‌جمهوری ایران سپس نوشته است: «بدون او [سعید مرتضوی] تاريخ قضايی ايران در طول بيش از يك دهه پنهان خواهد ماند».

سعید مرتضوی برای سال‌ها نیز رئیس دادگاه مطبوعات ایران بود که ده‌ها نشریه منتقد و مخالف را توقیف کرد و حکم به بازداشت و حبس بسیاری از فعالان مطبوعاتی داد. یکی از پرونده‌های جنجالی که وی خود از متهمان اصلی آن محسوب می‌شود پرونده قتل زهرا کاظمی عکاس ایرانی -کانادایی است که به دستور او بازداشت شده بود.

به تازگی علی یونسی وزیر اطلاعات پیشین ایران آقای مرتضوی را مسئول اصلی قتل زهرا کاظمی معرفی کرده است. اما با این حال محکومیت دو ساله سعید مرتضوی ارتباطی با این پرونده ندارد و تنها به پرونده بازداشتگاه کهریزک مربوط می‌شود که اتهام او «معاونت در قتل» عنوان شده است.

وی اواسط اسفند گذشته یادداشتی منتشر کرد که می‌گفت: «تابه‌حال از طرف اجرای احکام هیچ‌گونه احضار یا دعوتی از این‌جانب یا ضامن به عمل نیامده؛ بنابراین چنانچه بدون طی مراحل آیین دادرسی اقدامی هم صورت گرفته باشد، این‌جانب از آن بی‌اطلاع بوده و خلاف قانون و رویه معمول در اجرای احکام و آیین دادرسی عمل شده است».

بر اساس گزارش‌های روزنامه خراسان، خبرگزاری تسنیم و رادیو فردا/ س.ن /ک.ر