توافق اسرائیل و امارات؛ واکنش‌ منفی و خشمگینانه مقام‌های حکومت ایران ادامه دارد

در پی انتشار خبر توافق «تاریخی»، مقام‌های حکومت ایران روز جمعه در موضع‌گیری‌های جداگانه به شدت از توافق امارات و اسرائیل انتقاد کردند.

محسن رضایی،‌ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، در توییتی که در این باره منتشر کرد از ابوظبی به عنوان «بهشت اسرائيل» نام برده و وعده داد که «فلسطین بزرگ از نهر تا بحر» آزاد می‌شود.

او مدافعان این توافق را «بی‌غیرت» و «خائن» خوانده است.

عباسعلی کدخدایی، دبیر شورای نگهبان، هم نوشت که امارات «دروازه ورودی شورای خلیج فارس» است و با این توافق به «تصرف»‌ اسرائیل درآمده است.

توافق امارات و اسرائیل با میانجی‌گری ایالات متحده حاصل شده و دو کشور در جهت «عادی‌سازی کامل روابط» گام برمی‌دارند که این امر شامل راه‌اندازی سفارتخانه در پایتخت‌های یکدیگر و برقراری پروازهای مستقیم خواهد بود.

به این ترتیب امارات متحده عربی پس از مصر و اردن سومین کشور عربی است که با اسرائیل رابطه رسمی برقرار می‌کند.

بیشتر در این باره: نارضایتی فلسطینیان و استقبال بحرین و مصر از توافق اسرائیل و امارات


حسین امیر عبداللهیان، دستیار ویژه رئيس مجلس ایران در امور بین‌الملل، برقراری رابطه رسمی دو کشور را «خطای راهبردی» از سوی امارات و «پشت کردن آشکار به آرمان فلسطین و قدس» خوانده است.

روز جمعه، ۲۴ مرداد، نیز وزارت خارجه جمهوری اسلامی با صدور بیانیه‌ای، اقدام امارات را «حماقت» و «ننگین» خواند و هشدار داد که حاصل این اقدام امارات و اسرائیل «تقویت محور مقاومت در منطقه خواهد بود».

محور مقاومت به اتحاد میان نیروهای برخی کشورهای اسلامی از جمله ایران، سوریه، لبنان و فلسطین گفته می‌شود که در برابر اسرائیل شکل گرفته است.

تاکنون کشورهای مصر و بحرین و همچنین دبیرکل سازمان ملل متحد از این توافق استقبال کرده‌اند.

تشکیلات خودگردان فلسطینی و سازمان شبه‌نظامی حماس و دولت ترکیه نیز در مخالفت با این توافق اعلام موضع ‌کرده‌اند.