آشفتگی در بازار روغن؛ از گران‌فروشی تا اجبار مشتریان به خرید کالاهای «بی‌کیفیت»

در پی آشفتگی در بازار روغن در ایران، یک فعال حوزه مواد غذایی از فروش اجباری برخی کالاهای دیگر همراه با این ماده غذایی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای انتقاد کرد.

قاسمعلی حسنی، دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور، روز پنج‌شنبه، ۱۵ اردیبهشت در مصاحبه با سایت خبری «اقتصاد آنلاین» گفت: «شرکت‌های توزیع‌کننده تنها در صورتی روغن به بنکدارها می‌دهند که ۵۰ درصد از حجم خرید آن‌ها، کالاهای گران و بی‌کیفیت مانند کیک، باتری، رُب، تن ماهی و مانند آن باشد.»

آقای حسنی در ادامه با اشاره به «دولتی بودن سیستم تامین روغن خوراکی از صفر تا صد» گفت: «اگر بنکدار تن به خرید این کالاهای اجباری ندهد به او روغن فروخته نمی‌شود.»

همزمان با آشفتگی در بازار مواد غذایی در ایران و تداوم روند افزایشی قیمت‌ها در روزهای گذشته گزارش‌های متعددی از نایاب شدن برخی مواد غذایی مانند ماکارونی و روغن و خالی شدن قفسه‌های مربوط به این اقلام در فروشگاه‌ها منتشر شده است.

بر اساس گزارش‌ها، روغن خوراکی تنها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به صورت محدود و با اجبار به خرید برخی کالاهای دیگر به مشتریان عرضه می‌شود.

سایت خبری «تجارت نیوز» نیز پیشتر در روز ۱۲ اردیبهشت گزارش داده بود که برخی فروشگاه‌های خرده‌فروشی مواد غذایی و سوپرمارکت‌ها در تهران، فروش روغن به مشتریان را مشروط به خرید ۳۰ هزار تومانی از سایر اقلام عنوان می‌کنند.

در همین حال بر اساس گزارش‌ها برخی فروشندگان اقدام به فروش روغن بیش از نرخ مصوب آن می‌کنند، برای نمونه و بنا بر اعلام دبیرکل اتحادیه بنکداران، روغن ۱۶ کیلوگرمی که قیمت مصوب آن ۲۵۸ هزار تومان است در بازار بیش از ۳۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

قاسمعلی حسنی پیشتر عرضه روغن در فروشگاه‌ها را به منظور جلوگیری از سودجویی محتکران و قاچاقچیان عنوان کرده بود.