یک مقام سازمان غذا و دارو: ایران دو میلیون دوز واکسن فایزر از بلژیک وارد می‌کند

یک مقام دارویی ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد که این کشور در حال خرید دو میلیون دوز واکسن کرونای محصول شرکت‌های آمریکایی-آلمانی «فایزر» و «بیو ان تک» از کشور بلژیک است.

به گزارش تسنیم، حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان عذا و دارو گفته است: برای واردات دو میلیون دوز واکسن فایزر قراردادی با هیئت امنای ارزی کشور در حال تنظیم است تا در یک تا دو ماه آینده به‌شرطی که مشکلات بین‌المللی انتقال ارز و جابه‌جایی واکسن پیش نیاید از کشور بلژیک به ایران وارد شود

حیدر محمدی اضافه کرده است: «واکسن جانسون اند جانسون هم در انتظار نهایی شدن قراردادهای بین‌المللی است.»

به گفته مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان عذا و دارو در حال حاضر شش واکسن اسپوتنیک، «بعضی از سایت‌های آسترازنکا»، سینوفارم، بهارات هند، فایزر بلژیک و جانسون اند جانسون آلمان در ایران مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده‌اند.

او اضافه کرده است این واکسن‌ها به‌محض تطبیق در بدو ورود به کشور، اجازه مصرف خواهند داشت.

این مقام دارویی در حالی از خرید دوز میلیون دوز واکسن فایزر خبر داده است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در ۱۹ دی سال گذشته در یک سخنرانی تلویزیونی، با نام بردن از واکسن فایزر، ورود واکسن آمریکایی و بریتانیایی را «ممنوع» اعلام کرد.

علی خامنه‌ای گفته بود: «ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع است. اگر توانسته بودند واکسنی درست کنند و اگر کارخانه فایزر آنان می‌تواند واکسن درست کند، اول برای خودشان مصرف کنند که در ظرف ۲۴ساعت چهار هزار تلفات ندهند. این در مورد انگلیس هم صادق است.»

زمانی علی خامنه‌ای واردات واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی را ممنوع کرد که بسیاری از کشورهای جهان از جمله همسایگان ایران در حال برنامه‌ریزی برای دریافت واکسن‌های خارجی بودند.

ممنوعیت وارادت واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی با وعده «ستاد فرمان اجرایی فرمان امام»، زیر نظر دفتر رهبر جمهوری اسلامی برای تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن داخلی همزمان بود.

اخیرا روزنامه شرق در گزارشی نوشت موسسه برکت، برای پیش‌فروش ۱۲۰ میلیون دُز واکسن برکت یک میلیارد دلار از «محل اعتبارات دولتی» گرفته است.

اما به دنبال ناتوانی در تحقق وعده تولید واکسن داخلی در تولید انبوه و افزایش شدید آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران، علی خامنه‌ای در روز ۲۰ مرداد امسال گفت، واکسن «به هر طریق ممکن» تامین شود.

به دنبال افزایش بحران کرونا در ایران در ماه‌های گذشته به‌ دلیل ممنوعیت اولیه واردات واکسن‌های غربی که منجر به ثبت رکوردهای تازه‌ای در آمار تلفات و مبتلایان کرونا در کشور شد، رسانه‌های نزدیک به به رهبر جمهوری اسلامی تلاش کرده‌اند منابع دیگر را به عنوان دلیل مشکلات واکسیناسیون در کشور معرفی کنند.

پیش از این سخنگوی وزارت خارجه ایران در ۲۲ شهریور گفته بود در خصوص واردات واکسن، ازجمله واکسن‌های فایزر و مدرنا «خط قرمزی» در کشور وجود نداشته است.