مهرشاد شهیدی‌نژاد چگونه کشته شد؟

با تمام توانی که دارد می‌دود، مامورها دنبالش هستند، گاز اشک آور می‌زنند، تعادلش را از دست می‌دهد به یکی از سطل آشغال‌های کنار خیابان می‌خورد و می‌افتد. می‌ریزند روی سرش. ۷-۸ نفر ابتدا با شوکر و بعد با باتوم می‌زنند.

مردی جلوتر می‌رود اما او را با باتوم و گاز اشک آور عقب می‌رانند. بعد از چند دقیقه ضرب و جرح، پسر جوان که روی زمین بدون حرکت مانده را بلند می‌کنند و کشان‌کشان می‌برند و این آخرین باری است که مهرشاد شهیدی‌نژاد دیده می‌شود.

رادیو فردا با سه شاهد عینی گفت‌وگو کرده که شاهد این صحنه‌ها بوده‌اند و توصیفی هولناک از ضرب و جرح مهرشاد شهیدی‌نژاد توسط مأموران امنیتی ارائه می‌دهند.

هر سه نفر می‌گویند که مطمئن نیستند مهرشاد همان‌جا در خیابان جان باخته است یا بعد از آنکه ماموران امنیتی او را با خود برده‌اند. ماموران امنیتی به خانواده مهرشاد گفته‌اند که او دچار ایست قلبی شده، برای احیا به بیمارستان منتقل شده اما احیا نشده است.

دو شاهد عینی، مهرشاد را پیش از این صحنه‌ها و در اعتراضات هم دیده‌اند و می‌گویند که او معترض بود.

مهرشاد شهیدی‌نژاد، متولد ۶ آبان ۱۳۸۱، دانشجوی دانشگاه علمی-کاربردی اراک و سرآشپز رستوران بوته اراک بود. جوان ۱۹ ساله‌ای که این روزها عکس‌ها و ویدئوهایش در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. ویدئوهایی که مهارتش در هنر آشپزی را به نمایش می‌گذارد.

چهارشنبه ۴ آبان، همزمان با مراسم چهلمین روز جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، مهرشاد شهیدی‌نژاد در اراک کشته شد. یک روز بعد پدرش در پزشکی قانونی پیکر بی‌جان او را شناسایی کرد.

نزدیکان مهرشاد شهیدی‌نژاد به رادیوفردا گفته‌اند تمام بدنش کبود بوده. خیلی بد زده‌ بودند. آثار ضربات بر سرش کاملاً مشهود بود و چشم‌هایش از گاز اشک‌آور، کاملاً خشک شده بود.

به گفته آنها، چهارشنبه شب از رستوران بوته، محل کار مهرشاد، به پدرش زنگ می‌زنند و می‌گویند مهرشاد نیامده و گوشی‌اش هم در دسترس نیست. تا نیمه‌شب، خانواده‌اش همه جا را می‌گردند، صبح روز پنج‌شنبه در پزشکی قانونی یک عکس به پدر او نشان می‌دهند می‌گویند پسرتان اینجاست.

اما پیکر بی‌جان مهرشاد به خانواده‌اش تحویل داده نمی‌شود و پدرش را مجبور می‌کنند تعهد دهد و بنویسد که هیچ شکایتی از قاتلان ندارد و رضایت می‌دهد.

دو روز بعد در حالی که خانواده مهرشاد شهیدی‌نژاد برای او اعلامیه منتشر کرده و اعلام می‌کنند که مراسم خاکسپاری‌اش در آرامستان اراک برگزار خواهد شد، همچنان پیکر مهرشاد دست نیروهای امنیتی بوده است.

به گفته نزدیکان مهرشاد و شاهدان عینی بیش از ۱۵ هزار نفر در مراسم خاکسپاری او شرکت کرده‌اند. تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی جمعیت کثیری را نشان می‌دهد که شعارهای ضد جمهوری اسلامی سر می‌دهند و فریاد می‌زنند «مهرشاد با غیرت، تولدت مبارک».

یک روز پیش از خاکسپاری، تولد ۲۰ سالگی مهرشاد بوده است.

یکی از نزدیکان مهرشاد شهیدی‌نژاد به رادیو فردا می‌گوید: «به پدرش گفته‌اند ما برده‌ایم بیمارستان احیا کنیم نشده اینکه بیمارستان بردند یا نبردند برای ما معلوم نیست».

به گفته او، روز یکشنبه چند تن از مسئولان استانی از جمله فرماندار و دادستان اراک به خانه مهرشاد شهیدی‌نژاد می‌روند: «​گفته‌اند برای دلجویی آمده‌اند و از بالا به پایین نگاه می‌کردند که خانواده مهرشاد بترسند. زینب، مادر مهرشاد اما به آنها گفته اگر بشنوم به پسر من انگی بزنید، بگویید سگ گاز گرفته یا از ساختمان افتاده یا مشروب خورده، ما ساکت نمی‌نشینیم از حق بچه‌مان دفاع می‌کنیم».

او می‌گوید: «خانواده مهرشاد مشخصاً به این مقامات گفته‌اند که مهرشاد معترض بود و برای آزادی رفت. آنها هم منکر نشده‌اند».

موبایل مهرشاد شهیدی‌نژاد همچنان در دست مأموران امنیتی است. نزدیکان او می‌گویند «مهرشاد دو اکانت اینستاگرام داشته. یک اکانت او که بیشتر مربوط به کار او بود و اکانت دیگر اینتساگرام مهرشاد را مأموران امنیتی دستکاری کرده‌اند و در اختیار سایبری‌هاست».

عبدالمهدی موسوی، رئیس کل دادگستری استان مرکزی به خبرگزاری‌های داخل ایران مدعی شده که «طبق بررسی‌های پزشکی قانونی شایعات منتشر شده مبنی بر اصابت گلوله یا ضربه سخت به سر، کاملاً مردود است و هیچ گونه آثار شکستگی در دست و پا، جمجمه و خونریزی مغزی نیز در جسد وجود ندارد و علت تامه فوت از نظر پزشکی قانونی متعاقباً اعلام خواهد شد».

بهنام نظری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی ​هم مدعی شده که عصر روز چهارشنبه چهارم آبان ماه جسدی از بیمارستان ولی عصر تحویل سردخانه آرامستان اراک شد که به دلیل اینکه فاقد مدارک شناسایی و تلفن همراه بود بعد از معاینه اولیه توسط پزشکی قانونی با دستور مقام قضایی با عنوان مجهول الهویه در سردخانه آرامستان نگهداری شد، تا تقریباً ۲۴ ساعت بعد خانواده‌ای با هماهنگی مقام قضایی در محل سردخانه جسد را شناسایی و مشخص شد جسد متعلق به جوانی ۲۰ ساله بنام مهرشاد شهیدی‌نژاد است که با دستور دادستان مراحل قانونی صدور جواز دفن صادر و جسد برای تشییع و تدفین تحویل خانواده شد».

نزدیکان مهرشاد شهیدی‌نژاد و شاهدان عینی اما این ادعاها را رد کرده و به رادیو فردا گفته‌اند که مهرشاد جوان معترضی بود که توسط مأموران جمهوری اسلامی کشته شده است.

اما مهرشاد شهیدی‌نژاد که بود؟ جوان معترضی که قهرمان ژیمناستیک و شنا بود و در این رشته‌ها و همچنین در دوچرخه‌سواری کوهستان، والیبال، کوهنوردی و بدنسازی مدال گرفته بود.

نزدیکانش می‌گویند: «​خیلی سرزنده و کنجکاو بود. عاشق رقص و آواز و ورزش بود. در کارش یعنی آشپزی هم هنرمند بود. شور زندگی‌ که داشت باعث می‌شد سر در همه چیز بکند و از همه چیز سر دربیاورد. تا جایی که در همان اوایل نوجوانی سر از اعتکاف هم درآورده بود، در حالی که به هیچ عنوان آدمی مذهبی نبود. می‌خواست همه چیز را تجربه کند».

به گفته نزدیکانش، مهرشاد «دانشگاه علمی کاربردی اراک برای رشته هتل‌داری ثبت نام کرده بود و مدت‌ها گشته بود لباسی که دوست داشت را پیدا کند. لباسی که تنش نکرد و پدرش امیر، در قبرش گذاشت».

مهرشاد شهیدی‌نژاد حالا دیگر یکی از کشته‌شدگان اعتراضات به جان‌باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد است.

مرد جوانی که نامش به هشتگی در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده و ویدئوی آواز خواندنش در ۱۱ سالگی به همراه دیگر ویدئوهایی که پیشتر، خود در ایسنتاگرام منتشر کرده بود توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود؛ با عناوینی چون «سرآشپز بهشت».

هرچند که مأموران امنیتی، هارد دوربین‌های رستوران بوته اراک، محل کار مهرشاد را با خود برده‌اند.