طرح عراق برای استقرار مجدد نیروهای مرزبانی در امتداد مرز با ایران

سپاه پاسداران تأیید کرده که از بامداد ۳۰ آبان خاک اقلیم کردستان را هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داده است.

به دنبال حملات تازه سپاه پاسداران و ترکیه به مناطقی از اقلیم کردستان، عراق روز چهارشنبه اعلام کرد که در صدد است دوباره نیروهای مرزبانی دولت فدرال را در امتداد مرزهای ایران و ترکیه مستقر کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به نظر می‌رسد اعلام چنین برنامه‌ای از سوی دولت عراق پاسخی به درخواست ایران برای استقرار نیروهای عراقی باشد.

در بیانیه‌ای که پس از نشست شورای امنیت ملی عراق به ریاست محمد شیاع السودانی، نخست وزیر منتشر شد، آمده است: مقامات تصمیم گرفته‌اند «طرح استقرار مجدد نیروهای مرزبانی عراق در امتداد مرز با ایران و ترکیه»را اجرا کنند.

این بیانیه تصریح کرده است که این طرح با هماهنگی دولت اقلیم کردستان و نیروهای پیشمرگ اجرا خواهد شد.

همزمان با از سرگیری حملات موشکی و پهپادی سپاه پاسداران علیه خاک اقلیم کردستان عراق، سفیر جمهوری اسلامی در بغداد روز دوشنبه ۳۰ آبان اعلام کرد که تهران یک ضرب‌الاجل ۱۰ روزه برای «خلع سلاح احزاب مسلح کرد ایرانی» به دولت عراق و اقلیم کردستان داده است.

محمد کاظم آل صادق، سفیر دولت ابراهیم رئیسی در عراق، با اشاره به سفر هفته گذشته اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه، به عراق گفت در مذاکرات با طرف عراقی از دولت این کشور خواسته برای اجرایی‌کردن موضوع خلع سلاح مخالفان جمهوری اسلامی «جدول زمانی» تعیین کند.

سپاه پاسداران تأیید کرده که از بامداد ۳۰ آبان خاک اقلیم کردستان را هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داده است.

حملات سپاه به کردستان عراق پس از حدود هفت هفته وقفه از سرگرفته شد. در دور پیشین این حملات دست‌کم ۱۹ تن کشته شده ده‌ها تن زخمی شدند.